Root je česká black metalová skupina. Vznikla v roce 1987. Zrod kořene (1987 - 1988) Roku tisícího devítistého osmdesátého sedmého zpíval u kapely VEGA tehdy pětatřicetiletý Jiří Valter. Na tehdejší dobu byla VEGA velice známou zábavovou...

O-skupine

Root je česká black metalová skupina. Vznikla v roce 1987.

Zrod kořene (1987 - 1988)
Roku tisícího devítistého osmdesátého sedmého zpíval u kapely VEGA tehdy pětatřicetiletý Jiří Valter. Na tehdejší dobu byla VEGA velice známou zábavovou kapelou a měla spousty přívrženců, kteří jezdili na její zábavy po celém kraji. Kapela byla zajímavá již tím, že ve svém repertoáru neměla ani jednu převzatou skladbu. Měla totiž 35 skladeb vlastních! A tak se Jiří Valter poflakoval po různých vesnických jevištích a řval z plných plic. Kdoví jak by to všechno dopadlo, kdyby jednoho dne jeden z příznivců této smečky zvaný Švéd, jinak Robert Mika, neseznámil Valtera s jakýmsi borečkem, který se jmenoval Petr Hošek. Petr byl pravidelným návštěvníkem zábav VEGY a tak se již spolu trochu znali od vidění. Asi o dva měsíce později přitáhl Hošek k Valterovi domů kytaru, blbnulo se a Valter zjistil, že on ten kluk hraje perfektně na kytaru. Slovo dalo slovo a protože v té době zrovna odcházel od VEGY jeden z hrajících důchodců, byl na jeho místo ihned použit Hošek. A jelo se vesele dál až ...

Až nato, že Valterovi a Hoškovi se čím dál méně líbilo to co VEGA hraje a poslouchali v té době nejtvrdší kapely, jako byli například POSSESSED a další. Ve zkušebně VEGY spolu blbnuli v podobném stylu. Valter hrnul na bicí a zpíval, Hošek hrál střídavě na kytaru a na basu. Vůbec netušili co z toho jednou vznikne. Psali si s různými českými kapelami jako TORR, DEBUSTROL či KRYPTOR a pomalu se rodil plán.

Ostatním členům VEGY se jejich činnost pochopitelně vůbec nelíbila a situace byla stále vyhrocenější, ale pořád to ještě šlo. Jednoho dne si Valter s Hoškem pozvali do zkušebny kámoše Zdeňka Odehnala - kytaristu. Nutno dodat, že dobrého. A jen tak z nudy natočili naprosto šílený, brutální a zběsilý demáč "Deep In Hell" a rozeslali jej známým z kapel.

Ti byli z tohoto demáče hotoví a začalo se o něm velice mluvit. Zvláště TORRům, DEBUSTROLům a FATě MORGANě se to líbilo a psali Valterovi a Hoškovi, že by s tím měli něco dělat. A to rozhodlo. Dnes existuje toto demo snad již jen ve dvou verzích.

Kluci se rozhodli, že ten spolek šílenců nějak pojmenují. Původní název zněl ROT, což je obráceně TORR, ale pak zjistili, že kapela tohoto názvu již existuje někde v Holandsku. Přidalo se tedy ještě jedno "O" a ROOT byl na světě!!!

Na nultém demu "Deep In Hell" se poprvé objevila nejoriginálnější verze skladby "Hřbitov", kterou zpíval Valter při současném hraní na bicí. Ale protože tahle kombinace mu nevyhovovala, bylo nutné sehnat zpěváka. Stal se jím Robert Krčmář, zvaný Dr. Fe. Tehdy se vymysleli také přezdívky pro Hoška, ze kterého se stal Blackosh a z Odehnala se stal Mr. Zet. Pouze baskytarista se k ROOT jaksi nevešel. Zpočátku říkali, že je to proto že se nevleze do auta, nicméně časem se jejich hraní bez basy stalo tradicí a originalitou. A bylo rozhodnuto, že se v květnu 1988 natočí první oficiální demo kapely ROOT, které ponese název "Reap Of Hell". Bylo natočeno v sestavě Big Boss (bicí), Blackosh (kytara), Mr. Zet (kytara) a Dr. Fe (řev). Kromě skladeb "Root" a "Litanie k Rootanovi" obsahovalo také tři dodnes hrané skladby "Sedm černých jezdců", "Píseň pro Satana" a onen bájný "Hřbitov". Tehdy se také konalo první veřejné vystoupení ROOT, a to v září 1988 v Mikulovicích u Pardubic, kde hráli i DEBUSTROL, ASTERIX a další. Tehdy se dle hlasování ROOT umístili na posledním místě. To hlavní však teprve mělo přijít a také přišlo. Vlasta Henych (baskytarista TORR) pozval ROOT na slavný koncert Death Metal Session II do Prahy, který se konal dne 17. 11. 1988. Tehdy ROOT prorazili již definitivně a byli jednoznačně vyhodnoceni jako jedničky fesťáku. Dobrá psychická podpora pro další činnost ...

Před tímto fesťákem však ještě stihli nahrát demo číslo dvě pod názvem "War Of Rats". Obsahovalo pět skladeb: "Sedm synů Satana", " ... A Země se otevřela", "Král Dogra", "Volání o pomoc", "Dogrova říše" a bylo natočeno ve stejné sestavě jako demo předešlé. Po koncertu v Praze kapelu opouští Mr. Zet a je nahrazen Petrem Křížem, zvaným Mr. Cross. A pořád se hrálo a hrálo a hrálo. Celou činnost kapely pochopitelně sledovala tehdejší Státní bezpečnost, tedy StB a pilně chlapce předvolávala k výslechům, které pochopitelně nika, nevedly. Posléze bylo pořadatelům dáno na vědomí, že kapelu ROOT nesmí zvát na své akce. Tento zákaz však zájem o ROOT vystupňoval, takže se hrálo ještě víc. ROOT se pomalu, ale jistě stával nepřehlédnutelným gigantem na československé metalové scéně.

Kořen se zavrtává (1989)
Tento rok je v historii ROOT tím nejdůležitějším. V únoru se natáčí demo číslo tři "Messengers From Darkness", na němž je kromě jiných skladeb jedna z nejznámějších, a to "666". Dalšími jsou "Rootanův pochod", "Poslové z temnot", "Stín prokletí" a "Prázdný hrob". Chvíli po natočení tohoto demáče je z kapely nemilosrdně vykopnut Mr. Cross, neboť již chlastal víc než Big Boss. Kapela se ocitla bez kytaristy a tak začalo jednání s Christopherem, kytaristou od KRABATHOR. K jednání se sešli pouze jednou a jak historie ukazuje, nic z toho nebylo. Big Boss k tomu dodává:

Velice jsme o Petra stáli, neboť bylo jasné, že z něj roste pan kytarista. Jak je dnes vidět, tak jsem se nemýlil.

V tomto roce je také vyhozen od bicích Big Boss a od mikrofonu Dr. Fe. V případě Big Bosse bylo jasné, že bicí už dále zvládat nemůže, protože není metalovým bubeníkem a neuměl hrát na dva šlapáky. Na druhou stranu byl daleko lepším zpěvákem než Dr. Fe, takže bylo rozhodnuto. Za bicí byl angažován Rostislav Mozga, pojmenovaný Black Drum a na prázdné místo kytaristy přišel hostovat Petr Pálenský, zvaný Mr. Death. Jeho domovská kapela, dnes slavná a uznávaná INSANIA byla tehdy policií zakázána pod pohrůžkou zákazu studií a tak to kluci raději rozpustili, aby mohli dostudovat.

Začíná období tvrdé makačky. Kapela si staví vlastníma rukama svou vlastní zkušebnu v Křenovicích, protože ze zkušebny VEGY byla vyhozena a tím je také vyřešen definitivní odchod Big Bosse a Blackoshe od VEGY. K velké lítosti příznivců se tím pádem tato zábavovka rozpadá. Big Boss k tomu dodává:

Změnili jsme se v zedníky a izolatéry a všechno možný a dřeli do úmoru, abychom mohli začít zkoušet v nové sestavě.

Zkušebna byla postavena a začalo se připravovat natáčení čtvrtého a nejslavnějšího dema ROOT "The Trial". Natáčelo se na přelomu října a listopadu 1989 ve velké pohodě a v obsazení Big Boss (řev), Blackosh (kytara), Mr. Death (kytara) a Black Drum (bicí). S basou se již definitivně přestalo počítat. Bylo to monotematické demo první tohoto druhu u nás a obsahovalo následující věcičky: "Zjevení", "Aralyon", "Výslech", "Soud", "Upálení". Toto demo definitivně zařadilo ROOT mezi tehdejší špičku a každému bylo jasné, že s touto smečkou se musí do budoucna počítat. Po vydání tohoto dema následovala opět obrovská šňůra koncertů po celé republice - ROOT byli na roztrhání. Big Boss:

Někdy v této době dochází k prvním kontaktům s panem Zelenkou, majitelem firmy Zeras, který do té doby dělal manažera slavným TORR, ale pak se nějak rozešli a tak jsem se s ním spojil, zda by o nás neměl zájem. Prvním společným počinem bylo to, že se přes pana Josefa Vlčka natočil v české TV historicky první klip ROOT ke skladbě "Upálení". Představte si, že k dispozici nebyl tehdy pochopitelně žádnej master tape, takže se jako playback použilo demo. To bylo pro tehdejšího zvukaře v TV něco naprosto nepochopitelného a tak prohlásil, že to nejde. Vzpomínám si, že jsem mu tehdy vynadal do kurev a hajzlů a prohlásil jsem, že se teda nic točit nebude a že jedeme domů. Situaci uklidnil pan Zelenka s režisérem klipu Hanušem a mohlo se začít. Samozřejmě že demo jako zvukový podklad bohatě stačilo, což jsem od začátku věděl a bylo mi jasný, že ten debil zvukař dělá jenom zbytečný vopičky a hraje chytrýho. Ještě že už bylo po revoluci, jinak by mě asi zavřeli.

Klip bylo tehdy zařazen do televizní soutěže TKM, kde suverénně vyhrál a ROOT za něj dostali později v Děčíně na přehlídce vítězů jakousi keramickou cenu, kterou Big Boss nazval "Hermafrodit v bažině". Ještě předtím však kapela obdržela cenu rozhlasového pořadu Větrník, zase keramickou vázu s nápisem Vítěz soutěže Rock '89, které pro změnu Big Boss říká něžně "Nočník". Tohle všechno utvrdilo firmu Zeras v tom, že by do ROOT měla investovat.

První výhonek (1990)
V květnu tohoto roku odcházejí ROOT poprvé do profesionálního studia a hned do nejlepšího u nás, do ostravského studia "C", aby zde natočili na sampler Death Metal Session svou skladbu "Hřbitov". Předtím ještě opouští kapelu Mr. Death, který může konečně hrát svobodně se svou smečkou INSANIA a je nahrazen neznámým mladíčkem Danem Janáčkem, který v rámci tradice dostal přízvisko Mr. D.A.N. Skupina má konečně kompletní sestavu a v této je také podepsána smlouva s firmou Zeras.

Po dlouhatánské sérii koncertů, kdy ROOT hráli naprosto všude kde se jen hrát dalo a hráli také se všemi tehdy existujícími kapelami, se začíná připravovat první deska ROOT. Údobí demáčů skončilo.

Firma rozhodla, že na první desce ROOT musí být všechny nejslavnější kusy ROOT a dvě novinky. Od 16. Do 28. Července 1990 se tedy nacházejí kluci ve studiu "C" a maká se na desce s názvem "Zjevení". Deska obsahovala následující štychy: "Intro", "Zjevení", "Aralyon", "Výslech", "Upálení", "Píseň pro Satana", "666", "7 černých jezdců", "Démon" (novinka), "Znamení" (novinka) a "Cesta zkázy". Před vydáním desky také vychází jediný singl ROOT se skladbami "666" a "7 černých jezdců".

Ve studiu nachází Big Boss také master tape Death Metal Session, který ještě nevyšel a tak se ROOT rozhodli, že svou skladbu "Hřbitov" natočí znovu a daleko lépe. Vykonáno jest, stará nahrávka je vystřižena a nahrazena novou, lepší. Takový maličký podraz, ale veselý. Big Boss:

Myslím, že dodnes o tom nikdo neví.

Natáčí se klip k této skladbě, ale ještě předtím si kapela pozvala do studia Ottu Baláže NOVÁ RUŽE, BSP), který natáčí k této skladbě skvělé intro. Ještě v srpnu odjíždějí ROOT do Prahy natáčet zmíněný klip. Realizace probíhala uprostřed Prahy v parku zvaném Grebovka, který se na dva dny a jednu noc proměnil v nádherný hřbitov. Režie se ujal režisér celovečerních filmů pan Vlado Kavčák. K tomu Big Boss:

Okamžitě jsme si s Vladem padli do oka a spolupráce byla zcela perfektní. Ihned pochopil o co nám kráčí a sám vymýšlel ty úžasné zvrácenosti, které se v klipu nachází. Věděl jsem, že budeme spolupracovat i v budoucnu.

Blackie:

Bylo to opravdu perfektní až na to, že Big Boss byl jako obvykle línej jako prase, takže jsme se tam po skalách vláčeli s bicíma a vším možným co k tomu patřilo sami! No jo, ale on už jinej nebude.

Bylo tedy vše připraveno. Deska, klip a nastaly první zádrhely s firmou. Vydání se z různých příčin odkládalo až nakonec deska vyšla až v prosinci, půl roku po natočení. Když deska konečně vyšla, vzbudila dost velký ohlas a obstojně se prodávala. Škoda, že tenkrát neexistovaly žebříčky prodejnosti, některé kapely by se asi hodně divily.

Křest desky se konal v KD Vltavská (dnes Belmondo) a kmotrem nebyl nikdo jiný než Petr Janda, nestor českého Rocku. Také se pro tuto příležitost opravdu vyparádil, byl nalíčený jako Big Boss, plášť až k zemi, byli od sebe k nerozeznání. Big Boss:

Měli jsme s Petrem Jandou dost velké obavy, jak to všechno vyjde. Mám na mysli to, že jsme hráli skladbu od OLYMPIC "Snad jsem to zavinil já", pochopitelně v naší úpravě. Petr zpíval jako o život, ale myslím že tolik okovaných kožených bund v životě neviděl. No ale vyšlo to a fans byli nadšeni!

Petr Janda:

Neměl jsem ani zdání jak tvrdí metalisté přijmou takto pojatý křest desky a přiznám se, že jsem měl trochu trému. Ovšem dopadlo to skvěle.

Šampáňo teklo proudem, stovky chlebíčků byly snědeny, nastala obvyklá šňůra koncertů. Klip "Hřbitov" byl uváděn v televizi dost často, ale jen ve své zkrácené verzi, tedy tříminutové a bez intra, protože celý měl přes šest minut. Toto intro bylo pouštěno v TV i v jakémsi psychologickém pořadu kolem půlnoci a byla na něm demonstrována "psychopatie jeho tvůrců". Objevil se v Trianglu, také v Janaray Hard Show a jako jediný český klip se objevil také v pořadu Tim Sykes Video Show, kde skončil dva hlasy za OBITUARY! ROOT mohli klidně oslavit Silvestra!

Druhý výhonek (1991)
Na jaře roku '91 vystrčil Blackie růžky a založil vedlejší projekt nazvaný CRUX. To by nebylo nic tak závratného, kdyby v tomto projektu nebubnoval benjamínek René Kostelňák! CRUX natočili demo "Řev smrti", které se setkalo s docela dobrými ohlasy. ROOT ovšem sjížděli stále dokola naše krásná města a připravovali se k natáčení druhého opusu. Mezitím se ovšem nadále prohlubovaly problémy s firmou Zeras a to nikomu na náladě nepřidávalo. Přesto všechno se kapela vrhla na natáčení připravované videokazety, kterou měli Zeras vydat v létě. ROOT točili znovu s panem Kavčákem v nádherném lomu za Barrandovem podklady pro pět klipů. Koncertní dotáčky se konaly v sále v Edenu. Byly to následující skladby: "666", "7 černých jezdců", "Cesta zkázy", "Znamení" a "Píseň pro Satana". Na finální videokazetě měly být ještě spolky KRYPTOR, DEBUSTROL a ještě tři další. Tato kazeta nikdy nevyšla, i když klipy k ní existují. Snad jediný kdo je vlastní je Big Boss.

Celý srpen strávili ROOT ve zkušebně a připravovali další fošnu, tentokrát pod názvem "Hell Symphony". Již během těchto příprav bylo jasné, že musí dojít k jedné zásadní změně v sestavě. Blackie byl evidentně nespokojený s bicíma (no bodejť, když mu v CRUX bubnoval Kostelňák), ale v září se jelo opět do studia "C" a natáčelo se jako na první desce ve stejné sestavě. Již během natáčení měl Black Drum problémy se zápěstími na rukou, která mu značně natekla a nohy také nešlapaly jak by měly. Bicí do skladby "Satan" a činely do "The Prayers" již přitáčel Big Boss sám, po Black Drumově odjezdu domů. Atmosféra byla dost vypjatá, ale tak tomu bývá u ROOT ve studiu vždycky. Jen Big Boss s Blackiem chlastali o poznání víc než loni. Na desce se nachází kompletní obsazení pekla: "Belzebub", "Belial", "Lucifer", "Abaddon", "Asmodeus", "Satan", "Leviathan", "Astaroth", "Loki" a závěrečná báseň od Ch. Baudelaira, "The Prayers".

Spolupráce se Zeras byla již v podstatě na mrtvém bodu a tak křest zajišťovali vlastně ROOT sami za spolupráce jediného schopného člověka u Zeras, Tondy Janovského. Křest proběhl opět v KD Vltavská za přítomnosti kmotrů Petra Korála a Jardy Špuláka. Záznam skladby "Belial" odvysílala i česká TV. Byla to v podstatě tečka za spoluprací ROOT a Zeras. Dozvuky byly jako obvykle vyhnány až na ostří nože a dodnes nemohou přijít jeden druhému na jméno. A opět to samé. Série koncertů k desce, ale situace u ROOT se začíná vyostřovat.

Třetí výhonek (1992)
Muselo se najít nějaké řešení, neboť hrozilo rozpadnutí ROOT. Big Boss to komentuje slovy:

Věděli jsme s Blackiem, že je to otázka výměny bubeníka, neboť Black Drum nám evidentně nestačil a protože jsme byli dobří přátelé, nechtěli jsme se rozcházet ve zlém. Jednoho dne jsme tedy uspořádali oběd v jedné hospůdce v Brně a až jsme se pěkně všichni najedli, tak jsem to na Rosťu vybalil. Musím říct, že už jsme tajně zkoušeli s Rendou. Rosťa to vzal sportovně, jako ostatně všechno a bylo rozhodnuto.

Novým bubeníkem u ROOT se tedy v roce 1992 stal René Kostelňák, který byl ukraden Blackiemu z CRUX a byl mu následně vrácen do ROOT. Byla mu přiřčena přezdívka Evil. Nemohl si přát krásnější premiéru než slavný brněnský fesťák Metal Storm I. Zvládl to perfektně, před obdivnými zraky bubeníků všech přítomných kapel. V kapele vládla pohoda a nadšení. Manažer kapely Big Boss nabral druhý dech a pustil se do vyjednávání s firmou Monitor ohledně vydání třetího opusu ROOT. Jednání probíhala celý srpen a září. Big Boss:

Byl jsem z toho dost utahanej. Pořád jsme si vyměňovali návrhy na smlouvy, návrhy na návrhy, smlouvali o každou korunu a každé procento. Byla to však pro mě příjemná utahanost, protože Vláďa Kočandrle od Monitoru věděl že nás chce a my chtěli Monitor.

Smlouva byla tedy v září podepsána nejen na desku, ale i na klip, což bylo velmi potěšitelné. Opět zkušebna, ale tentokrát se již Big Boss staví na zadní a odmítá na zkoušky chodit, neboť to pokládá za ztrátu času. Podivný názor, ale nechme jej mluvit:

Nemyslím si, že zkoušky jsou bezpodmínečně nutné, pokud kapela ví co chce natočit. Chodit tam a čučet na sebe a hádat se o akordy a slova a většinou někdo nepřijde a všichni jsou nasraní a zase se hádají a tak to jde pořád dokola.

Zkoušeli tedy hlavně Blackie, Mr. D.A.N. a Evil. Když se šlo 3. října do studia, tak bylo ve všem jasno a Big Boss neměl jasno pouze ve dvou skladbách. Tentokrát již vládla ve studiu opravdu bojová nálada a Blackie s Bossem se hádali tak, že to vzdal i zvukař Pavel Zym a jednoho dne demonstrativně opustil studio. Zůstali v něm jen Blackie s Big Bossem, protože Dan odjel už dávno, neboť pochopil, že na této desce již hrát nebude a René natočil bicí a odjel domů, protože se na ty dva nechtěl dívat. Pravděpodobné ovšem je, že Mr. D.A.N. hrál asi jen na jedničce, protože k ostatním nahrávkám jej Blackie prostě nepustil. Big Boss se směje a říká:

On by Blackie nahrával nejraději všecno sám, včetně zpěvu a bicích. Ještě že zpívat ani bubnovat neumí, protože to by ROOT asi neexistoval. Ovšem jeho kytary jsou excelentní!

Takže zůstavší sami dva ve studiu, opil Blackie Big Bosse do němoty, aby jej donutil nazpívat skladbu "My Name". Potom se všichni zase pokojně vrátili, protože bylo potřeba natočit klip k desce. Byla vybrána skladba "Aposiopesis". Klip se točil přímo ve studiu při míchačce, protože bylo potřeba dát jiný zvuk klipu a jiný na desku. Přijel režisér Pavel Bohoněk, který hned po první sklence vodky zjistil jak to všechno bude vypadat a po několika litrech fernetu bylo vše zdárně dokončeno. Alespoň pro Big Bosse, který musel být odnesen v alkoholickém bezvědomí. Zbytek kapely potom v pohodě dodělal studiové střihy. Když ROOT opouštěli 16. října studio, zůstaly na masteru následující kousky: "Intro", "Casilda's Song", "The Temple In The Underworld", "Aposiopesis", "The Solitude", "Voices From ...", "The Wall", "The Old Ones", "Message", "My Name".

Deska vyšla v prosinci téhož roku a byla slavnostně pokřtěna panem Jardou Špulákem na Barče v Praze a v Brně v Semilasse. Kritika nešetřila chválou, všechno bylo naprosto perfektní až na to, že Monitor se na ROOT vybodnul, šňůra se nekonala a vztahy v kapele klesly na nulu. Blackie si ještě odskočil natočit LP s brněnskou kapelou VÝLET, se kterou v té době také hrál, protože ROOT zcela stagnoval. LP VÝLETu se jmenovalo "Tančím tak rychle jak se mi chce". Asi se jim moc nechtělo, protože brzy dotančili a zmizeli v propadlišti dějin. Blackie začal pomýšlet na další projekt, Big Boss rovněž a tak se ROOT sesouval a sesouval ...

Podlomený strom (1993)
ROOT tedy spal, ale děly se dít jiné věci. Blackie zakládá společně s Evilem další svůj projekt, tentokrát pod názvem CALES. Velice brzy zjistili, že k sobě nikoho nepotřebují, a tak zůstali sami dva. Blackie dokonce zpívá! Má snad v úmyslu vystrnadit z postu zpěváka Big Bosse i u ROOT? To snad ne. Blackie k tomu říká:

Samozřejmě že by to mohl nazpívat Boss, měl i zájem, ale to by zase byl typickej ROOT a to jsem nechtěl. Proto jsem se ujal chroptění sám!

Blackie tedy připravoval dvě skladby na chystaný sampler pro firmu Radio Brno Records. Tato firma natočila i živý záznam z koncertu ROOT na památném festivalu Metal Storm Brno '92, kde měl svou premiéru Evil. Firma zaplatila studio Propast u Petra Jandy a jelo se točit. Produkce se ujal Big Boss. Ve studiu točily kapely ROOT, CALES, TESTIMONY, DEMENTOR a KAR. Později se přidala NOTORICA. Natočeno, zaplaceno, přichystáno, ale jako obvykle nevyšlo nic. Firma zrušila vydání jak sampleru, tak i koncertu ROOT. Po těchto nekonečných peripetiích, kdy si již Big Boss myslel že se snad oběsí a všechno to jednou pro vždy vzdá, se naskytlo jiné řešení. Spolu s kytaristou Danem Janáčkem a ještě jednou osobou založili firmu Iupiter spol. s. r. o. a rozhodli se, že sampler pojmenovaný Necrometal vydají sami. Vzhledem k právnickým kličkám na něm ovšem nemohl vyjít ROOT, který pro tento sampler natočil dvě skladby, a sice "Dogrova Říše" a "Poslové z Temnot". Považte že v češtině! CALES natočili dvě skladby. "Klíč 1" a "Klíč 2". Kapela NOTORICA byla tedy dosazena na sampler místo ROOT. Sampler potom v tomto složení také vyšel a společnost Iupiter tím skončila.

V tomto roce se také událo mnoho důležitějších věcí. Jednak vyšel sampler Monitoru Masters Of Czech Metal 1. Na něm se ROOT zaskvěl skladbou "Aposiopesis". Takže věc z předešlé desky a to bylo také na dlouhé roky vše. Big Boss dodělává "Kargeras" a přemýšlí o Q7, Blackie pracuje na muzice ke "Kargeras" a také na CALES. Jak je vidět, jejich cesty ze zcela evidentně rozcházejí stále více. Big Boss toho všeho má již po krk a rozhoduje se k ráznému řešení. Tady se musíme na chvíli zastavit. Je zde nutno si uvědomit, že Big Boss dělal celou tu dobu kapele zároveň manažera. Sám o tom říká:

Bylo mi jasné, že takhle to prostě už dál jít nemůže a že se o tuhle smečku musí někdo starat. Já i Blackie jsme měli už mnoho jiných hudebních zájmů a tak ROOT upadal, nikdo se nestaral o koncerty a o celkovou promotion kolem kapely. Bylo jasné že buď přijde manažer nebo to rovnou zabalíme. Přiznám se, že zabalit jsme to chtěli již několikrát, ale ono to muzikantské srdce to prostě nedovolí. Pokud se totiž rozejdeme my dva s Blackiem, tak končí ROOT. To je jasná věc. ROOT jsme totiž byli vždycky pouze my dva a nikdo jiný. Pokud s námi vydržel někdo déle než rok, tak si zasloužil opravdu nějaké čestné uznání za statečnost. Protože my dva když se sejdeme, tak to je fakt o nervy. Vydrží pouze takoví borci jako je Renda, kterej na to co si říkáme zvysoka kašle a tak to jde mimo něj. Ostatní jeden po druhém odpadli nebo byli odpadnuti.

Tak se také stalo i v případě Mr. D.A.N.a, který prostě jednoho dne oznámil, že na to prostě už prdí, že na to nemá nervy. ROOT mu ovšem chtěli zrovna v té době říct to stejné, takže to vyšlo nastejno. Bylo tedy rozhodnuto, že se najde manažer. Big Boss tedy vybíral a vybíral, až jednoho dne přispěla k tomuto výběru jako vždy náhoda. Big Boss:

Navštívila mne jakási smečka Betrajer, nebo Brojler či jak se jmenovali a s nimi přijel jejich přítel, který vlastně celou dobu hovořil za ně. Zaujal mě svojí obrovitou tloušťkou, excelentní výmluvností a brilantní mluvou. Jmenoval se Jaromír Tichý a byl dlouholetým členem našeho Fan Clubu. Po jeho odjezdu mi bylo vše jasné. Následovala několikanásobná vzájemná výměna dopisů a nakonec dne 15. října 1993 byla podepsána smlouva mezi Jaromírem Tichým a kapelou ROOT.

Co ovšem manažer netušil bylo to, že kapela je vlastně před rozpadem, na pokraji zániku a tak mu připadnul přetěžký úkol - udržovat ty tři magory nějakým způsobem pohromadě alespoň tak, aby se nepozabíjeli. Manažer se pustil s chutí do práce. Musel donutit ROOT, aby za každou cenu zplodili své dílo "Kargeras".

Odnož stromu (1994)
Celý tento rok se vlastně pracovalo na nové desce, ovšem zcela novým způsobem. ROOT nezkoušeli, jenom si vyměňovali demáče s nápady a na těch různě samostatně pracovali. Big Boss měl vlastně svoje věci hotové a tak se věnoval výhradně projektu Q7:

Vždycky jsem chtěl natočit něco, v čem by byly obsaženy všechny hudební žánry, které jsem měl a mám pořád rád. A tak jsem si vymyslel Q7. Ovšem sehnat muzikanty dle mých představ se mi nepodařilo. Samozřejmě že jsem kontaktoval více muzikantů a dokonce i celých kapel. Ale buď se jim to nezamlouvalo nebo se chtěli pomocí tohoto projektu uplatnit sami a na projekt jaksi pozapomenout. Nakonec jsem se seznámil v rádiu Hády s Milanem Ruskem, kterej tam oblboval s natáčením jakejchsi reklam a ten je přes počítače expert. Slovo dalo slovo a šli jsme do toho. Skladby jsem měl v hrubých obrysech připraveny v hlavě i na páskách a tak jsme na tom u mě doma pracovali a rvali to do počítače. Přiznám se, že většinu skladeb jsem udělal až při natáčení ve studiu, což deprimovalo zvukaře, ale nakonec to vše vyšlo dle mých tehdejších představ.

Nastalo vyjednávání s labelem Škvrna Records, která zastoupena Zbyňkem Adamem o tento projekt projevila zájem. Zkrátka vsadila na jméno Big Boss, jehož renomé v hudebním světě je dostatečně veliké. A tak se v říjnu Big Boss odsouvá do brněnského studia Audio Line (točil zde také Blackie s VÝLETem), aby uskutečnil svůj sen. Týden nepřetržitých alkoholických orgií přinesl ovoce. Na tomto projektu je vše počítačovou záležitostí, kromě několika kytarových vstupů, které natočili Blackie a Radim Kafka. Ten byl vzat jako náhrada za Mr D.A.N.a. S ROOT odehrál pár koncertů a jednoho dne zmizel a již jej nikdo nespatřil. Kdo ví kde je mu konec? Na Q7 je také jediný záznam Kafkovy kytary v souvislosti s někým od ROOT. Vokálně vypomohl ve sborech zpěák z kapely ČLAKA (?) Zdeněk Kalibán a Blackie. Pochopitelně se Blackie stihli s Big Bossem při tomto setkání pořádně pohádat. V prosinci tedy vychází CD BIG BOSS "Q7" se skladbami "Kargeras", "I'm Alone", "The End Of The World", "Killers", "Gallery", "Tree", "Mystic Sky And Mystic Earth", "In The Jungle", "Conteplation".

Křest, jediné živé vystoupení dvou členů Q7 se koná v brněnském klubu Mersey. Big Boss se uchýlil k velice zajímavému experimentu. Vzhledem k tomu, že vlastně neměl kapelu, nechal pustit do aparatury přímo právě vydané CD a k němu se svým kumpánem přidával hlasy a jiné zvuky, které na CD natočeny nebyly. Zajímavé, leč poznamenané Big Bossovou nemocí. Onemocnění nohou jej zcela vyřadilo z pohybu, tudíž i z jeho obvyklé show. Kmotrem se stal Jarda Špulák, šéf časopisu Bang!, který je snad s Bossem spřízněn. A album?

Kritikou je přijato dost rozporuplně, ovšem první a jediný náklad je velice rychle rozprodán. Jenže Škvrna Records opouští český trh a tak Big Boss neviděl dodnes z celého projektu ani desetník. Jak typické, není - liž pravda?!

V táboře ROOT je ale mrtvo jako po epidemii, oba hlavní protagonisté se spolu již ani nesetkávají a když se náhodou někde potkají, tak se drží pod krkem. Pro manažera nezáviděníhodná situace. Přesto je donutil odehrát pár koncertů, na prstech jedné ruky byste je spočítali. Koncertní vystoupení však mají ke kvalitě dřívějších ROOT pořádně daleko. Nesehranost, dlouhodobé přestávky mezi koncerty a také naprostý nezájem o to jak koncert dopadne. To jsou jediné výsledky. Zbýval jediný nadšenec v kapele a tím je Evil. A pochopitelně manažer, který jakýmsi zázrakem dokázal držet tyto šílence ještě aspoň na oko pohromadě. Na druhé straně oba aktéři velice pilně pracovali na "Kargeras", což naprosto odporuje zdravému rozumu!

Strom plodí (1995)
V tomto roce už vlastně ROOT zcela ukončuje svou koncertní činnost a existuje již jen jako jméno. Nutno přiznat že jako jméno Legendy. Zvedne ještě tato hydra svou hlavu? V tisku dokonce na toto téma probíhají sázky. No, aspoň něco, že?!

Blackie je uzavřen ve svém kytarovém světě, protože komponuje současně nové dílo ROOT i první opus CALES. K projektu CALES si Blackie píše poprvé i své texty. Schází se pouze pracovně s Evilem a dávají dohromady bicí. O nějakých zkouškách ve zkušebně nemůže být ani řeč. Navíc zkušebnu již ROOT dva roky nemají. Došlo na Big Bossova slova, že zkoušení je k ničemu. Jak pro koho. Big Boss skládá muziku do šuplíku, píše texty pro další desku s pracovním názvem "The Book", dělá muziku k jakési rozhlasové hře pro pražského skladatele Adlera. O ROOT nechtějí ani slyšet a vyhýbají se jeden druhému. Dlouholetá spolupráce přináší ponorkovou nemoc v plném rozsahu a Big Boss o ní obsáhle píše v jednom z čísel časopisu Whiplash. Vyměňují si mezi sebou pouze nadávky. Big Boss o Blackiem:

Je to blbeček, kterej se snaží osamostatnit pomocí jakýchsi sraček, který se nedají vůbec poslouchat. ROOT mu byl dobrej a teď na všechno sere a dělá mistra. Ale na kytaru hrát umí, blbec.

Blackie o Big Bossovi:

Nafoukaný, tlustý prase, který si myslí, že sežral všechnu moudrost světa. Pořád jenom oblbuje a kecá nesmysly a všichni mu to žerou. Kromě mě. Ale texty píše fakt dobrý, idiot.

Blackie ke svému odchodu:

Jednak se chci konečně prosadit sám, protože mám dost svých věcí, který se totálně liší od tvorby ROOT a taky už mě unavuje pořád poskakovat po jevišti a dělat tam ze sebe blbečka, když to stejně nikam nevede. Mým přáním je jenom točit desky. S Bossem budeme spolupracovat dál, ale vím že na jevišti se jen těžko někdy sejdeme ...

A to jsme vybrali jen to nejslušnější. Tak co si myslet o takových dvou šílencích, kteří i přesto všechno spolu dále spolupracují? Je v tom něco fatálního? Je v tom něco mystického? Co udržuje tyto dva tvory, tak odlišné a přitom stejné, při vzájemné spolupráci? To ať posoudí někdo jiný. V tomto roce se odehrál osudový koncert ROOT, po němž definitivně opouští kapelu její zakládající člen, Petr Blackosh Hošek. Jednou provždy. A druhý den zmizel Kafka, jak jsme si již řekli dříve. Kdo byl na tomhle koncertě v jedné zapadlé vísce, jistě ví o čem je řeč. Jisté však je jedno. Big Boss nevěděl co zpívá, do toho hrál Blackie něco úplně jiného, Evil usnul zcela ožralý za bicíma uprostřed skladby a Kafka hrál evidentně skladby od nějaké jiné kapely! Suma sumárum, totální fiasko a bylo jasné, že s kapelou ROOT v této sestavě se můžeme navždy rozloučit. Neslavné rozloučení. Bez přípitku, beze slova na rozloučenou ...

Ale pozor! Pod tvůrčím kotlem těchto dvou spřaženců to již vaří a bublá. Něco se chystá. A manažer Jaromír Tichý také nezahálí. Ví, že Evil řady ROOT neopustí a tak shání zbytek kapely. Tentokrát dva kytaristy a basistu. Musí ovšem nasadit všechny páky svého řečnického umu, aby Big Bosse přesvědčil, že má zase hrát a že by byla škoda toho nechat. Jaromír to komentuje slovy:

Já z něj jednou zešedivím. Kdybych jej neznal jako člověka a kdybych nevěděl jaký potenciál v sobě ještě ROOT skrývá pro budoucnost, asi bych to vzdal.

Big Boss nakonec ustupuje a prohlašuje, že když se tedy kolem něj a Rendy utvoří nové obsazení kapely ROOT, tak do toho půjde znovu, ovšem vůbec si tím nebyl jistý. Říká:

Chtěl jsem mít již jednou pro vždy klid pouze na skládání věcí a psaní a spousty jinejch činností, které mám. Například rádia nebo firma Videoboss, kde dělám. Chci se také pořádně věnovat chlastu a sexu. A navíc jsem již nikdy nechtěl zažít něco podobnýho jako byl poslední koncert ROOT. To nikdy. Je o mě taky notoricky známo, že zrovna moc neovládám texty (které sám píšu), protože se mi nechce učit se je zpaměti a z toho vzniká spousta problémů. Ovšem pokud to ROOT znovu rozjede, nic jinýho mi nezbyde. Jenže to by museli kluci v kapele brát to hraní setsakramentsky vážně, abych do toho znovu vstoupil a rozjel to naplno!

Tedy určitá naděje zde byla a manažer se nikdy nevzdal. Od února již jen probíhalo shánění vhodných lidí do kapely. Ale nejen vhodných. Museli také mít zájem na vzkříšení této spící obludy. I když spící pouze zdánlivě. Během tohoto roku bylo rozhodnuto, že desku, pokud se nějaká bude točit, natočí pouze Backie, Evil a Boss. Posledně jmenovaný si ovšem vymínil, že nebude ve studiu společně s ostatními, ale že počká až se vše natočí a potom teprve přijede. Probíhala také jednání s firmami, které by měly zájem nový opus ROOT vydat. Jednalo se hlavně s labely ze zahraničí, od Itálie přes Německo až po Anglii. Jednání probíhala se střídavými výkyvy, až konečně skončila u nově vzniklé ostravské firmy Black Hole Records, která pro ROOT zajistila smlouvu u anglické společnosti Cacophonus Records. Bylo tedy rozhodnuto, firma podepsala smlouvu. Nová deska ROOT se bude točit v listopadu a prosinci ve studiu Shaark. Studio si kapela vybrala sama, k tomu Big Boss:

Již předtím nás s Blackiem zaujaly nahrávky z tohoto studia, tak jsme si poslechli cédéčka TERMINATOR a jiných kapel, který tam točily znovu a zjistili jsme, že ten zvuk je od nich ze studia fakt našlapanej a tak jsme se rozhodli zmáknout to ve studiu Shaark. Ze studia "C" v Ostravě jsme již jinej zvuk než kterej tam vždycky byl dostat nemohli a na nové desce jsme měli v úmyslu celej zvuk od základu změnit, takže ta změna byla stejně nutná.

Pro Big Bosse nastalo údobí tvrdé práce, neboť je o něm známo že nechává všechno až na poslední chvíli. Nejinak tomu bylo i tentokrát. Měsíc před odjezdem do studia si vyzvednul od kluků demáče s podkladama a začal dělat zpěvy. Od Blackieho měl již předem dány představy o určitých pasážích a tak to musel teď dát dohromady se svými představami. Nejdůležitější bylo, že se zde musela zpívat každá postava v podstatě odlišně, neboť příběh to tak vyžadoval. Blackieho muzika byla jako vždy skvělá a tak to šlo samo. Jediné co neměl byla skladba "Old Woman", kterou si vezl Evil přímo do studia a kterou také celou sám nahrál, tedy kytaru, bicí i basu. Samozřejmě kromě zpěvu. 6. listopadu 1995 tedy odjíždějí Blackie a Evil do studia a začínají natáčet, zatímco Big Boss doma připravuje zpěvy. Dvakrát se sice byl ve studiu na kluky podívat, ale to jen proto aby si natočil na videokameru dokument o natáčení desky a také aby měl Blackieho zachyceného naposled v akci. Dokonce se ani nepohádali.

Za čtrnáct dní přijíždí Big Boss natáčet zpěvy. Jediné co udělal za první den bylo, že se ožral do němoty a pohádali se s Blackiem do krve. Boss přímo funěl blahem, protože hádky jsou jeho druhým největším koníčkem. Potom se však již makalo na plné pecky. Pavel Hlavica (zvukař) nestačil zírat, kolik toho s Blackiem vypili a ještě stačili točit. Na Big Bossovy záchvaty vzteku si časem zvykl. Druhý zvukař to však po dvou dnech vzdal a raději do studia nechodil.

Strom znovu sílí (1995)
Dne 6. Prosince bylo dílo hotovo! Deska obsahuje následující skladby: "Lykorian", "Kargeras Prologue", "Kargeras", "Prophet's Song", "Rulbrah", "Rodaxx", "Old Man", "Old Woman", "Equirhodont", "Grandiose Magus", "Dygon - Monstrosity", "Trygan - Sexton" a "Dum Vivimus, Vivamus".

V Praze v Rudolfinu ještě proběhl záznam masteringem a už se čekalo jenom na vydání. Bylo naplánované na 9. března 1996. Současně se ten den měl konat křest v pražském Belmondu spolu s kapelami ANATHEMA a MY DYING BRIDE. Vyvstal však problém, neboť kapela vlastně neexistovala.

Ještě před natáčením desky přijel do Brna za Big Bossem Viking, kytarista z kapely RITUAL a nabídl se, že dá smečku kolem Big Bosse dohromady. Big Boss to nechal zcela na něm. Přidal se Aleš Dostál, kytarista TERRORu a basista z kapely ATTACK Bob Kramoliš. Kapela dostala novou tvář, ale ta ještě nebyla definitivní.

Kluci tvrdě makali ve zkušebně, Boss pochopitelně na zkoušky nejezdil. Čas vydání a křtu se neodvratně blížil. Big Boss se pouze telefonicky informoval jak vše pokračuje a jednou se sešel s Bobem. Všechno ostatní nechal na Evilovi a zbytku kapely. Říká:

Vždyť jsou to schopní borci, tak ať se starají. A je tady taky manažer, ne?! Já se staral šest let a pokud mám znovu hrát, tak budu jenom hrát a nic jinýho dělat nebudu.

A tak přišel den křtu. Celá výše popsaná sestava odjela do Prahy nadržená na hraní a na setkání s ANATHEMou a MY DYING BRIDE. Vše se vydařilo až na to, že Big Boss pochopitelně neuměl texty. Kapela ani neměla připraveny věci z nové desky, takže se z ní zahrál pouze úryvek ze skladby "Trygan". Co však bylo nejhroznější, Viking naprosto odpadnul. Již v Praze se s kluky z kapely vůbec nebavil a byl viděn pouze se svým kámošem, kterého si s sebou přivezl. No a na jevišti to vzdal úplně. Buď nehrál nebo hrál úplně něco jiného. Zkrátka byl ihned po koncertě vyhozen.

Náhrada se našla hned. Na jeho místo byl pozván brácha od Aleše, takže rodinný podnik a kluci teprve teď začali pořádně makat. Bez Big Bosse. Ten poskytnul mezitím rozhovory pro všechny naše hudební časopisy a začal již naznačovat, že by se ROOT mohli vrátit zpět na scénu. Pokud bude všechno klapat jak má. Big Boss:

Říkal jsem si, že příští koncert rozhodne. Pokud to nepůjde, tak s tím jednou provždy skončím a budu jen psát.

Příští koncert se měl konat ve Vizovicích. A také se konal a dopadl fantasticky. ROOT odehráli perfektně všechny skladby z nové desky a také něco ze starých a jako jediná kapela byli nuceni přidávat i když neměli co. Přivítání fans opravdu stálo zato. A to s konečnou platností rozhodlo o tom, že se ROOT vrátil!!!

12. července '96 se měl ROOT představit v novém obsazení na nejprestižnějším českém festivalu Attack Of Fire. Stalo se a úspěch byl opět obrovský, i když ROOT odehráli z technických důvodů a ne svou vinou jen pět skladeb. Nicméně v šatně ROOT se definitivně rozhodlo o tom, že manažer může dál domlouvat akce. Jedinou podmínku, kterou si Big Boss kladl, byla výše honoráře.

V červnu'96 vyšlo také debutní CD CALES "Bonds Of Togetherness", které nahrál Blackie společně s bubeníkem Evilem a na němž jsou zaznamenány skladby "Ashes And Dust", "People Of Shadows", "Darkness And Ice", "Autmn Return", "November Waxworks", "Oblivion", "Bonds Of Togetherness", "Statues". O zpěv na tomto albu se postaral DeSed, zpěvák vyškovských DARK. CD CALES vychází u firmy Tentamen Records. I přes velký zájem o hudbu CALES zůstává jen u studiového projektu.

Na jaře 1997 vychází u Taga Records kompilace Ten Years After, což je tributní album Cliffa Burtona, legendárního zesnulého baskytaristy METALLICy. Překvapivě se mezi ostatními českými a slovenskými skupinami objevují i ROOT, kteří si vybrali cover verzi skladby "Fade To Black" a náležitě ji také upravili k obrazu svému. Je jasně slyšet, že "Fade To Black" nahrávali ROOT v období, kdy bylo v oběhu čtvrté CD "Kargeras". Na tributní kompilačce se vedle ROOT objevují například CALES, KRYPTOR, V.A.R., SHAARK a další.

Po téměř pěti letech se ROOT také představují v brněnském KD Semilasso opět s Blackiem v sestavě.

Pokračují práce na páté fošně "The Book", ale ještě před natočením stihnou Blackie i Big Boss natočit a vydat své projekty.