VZNIK VYPSANÝ FIXY DLE MÁRDIHO Zde jsem se (já - Márdi) pokusil popsat vznik a následný vývoj naší kapely. Vše je pouze můj nestandartní názor se kterým lze polemizovat a mně to nebude vůbec vadit.Od roku 1992 jsem zpíval ve skupině K.R.K. Byla...

O-skupine

VZNIK VYPSANÝ FIXY DLE MÁRDIHO
Zde jsem se (já - Márdi) pokusil popsat vznik a následný vývoj naší kapely. Vše je pouze můj nestandartní názor se kterým lze polemizovat a mně to nebude vůbec vadit.Od roku 1992 jsem zpíval ve skupině K.R.K. Byla to celkem dobrá kapela se kterou jsem zažil spoustu výbornejch koncertů, příhod, pařeb atd. Postupem času se styl začal měnit a to mě přestávalo bavit a já chtěl hrát trochu něco jinýho. Paralelní existence K.R.K. a VF v letech 1994 - 1996 směřovala k zániku K.R.K. To se taky stalo. To je napsaný dost stručně a obecně, ale nemá cenu to hluboce rozebírat, protože tady jde spíš o VF a toto je jenom takový předúvodník.

V létě 1994 většina členů K.R.K. odjela pryč a já zůstal v Pardubicích.Předtím, během zimy a jara zkoušela v naší zkušebně kapela KYRIE, která se tam svým způsobem vetřela pod maskou Priessnitz. Kytarista K.R.K. Burác totiž chodil se sestrou bubeníka této psychoformace a pod jejím vlivem prosadil KYRII k nám do zkušebny. KYRIE neměla s Priessnitzem vůbec nic společnýho - jedině tak chlastání a hulení - to byly položky ve kterých se pánové Priessnitzu vyrovnávali - možná ho i překonávali. Museli jsme je vyhodit, protože hrozilo vyhození i nám. S bubeníkem Pítrsem jsme zůstali dál v přátelských poutech. Oba dva jsme sjížděli PIXIES, PRIMAL SCREAM, THE CURE, PROUZU a spoustu dalších kytarových skupin.Přišlo výše vzpomínané léto 1994 a já jsem byl v Pardubicích. Největší problém byly prachy a léto přímo vybízelo k utrácení. V té době přišel Pítrs s nabídkou, že vykopeme u nich na zahradě příkop, zavatíme a budeme si užívat. 70m dlouhej 1,5m hlubokej a 1,5m širokej příkop byl pro naše tělesný schránky dost krutou výzvou, ale na druhou stranu denní finanční příděl byl hodně lákavej. Začali jsme kopat.

Přes den se kopalo a v noci se pařilo - RC ŽLUTÝ PES v té době pořádal letní sérii legendárních koncertů a rockoték a tam to jelo. Když tam náhodou nic nebylo - navštěvovali jsme jiný zařízení stejnýho charakteru. (TENNIS, RYCHTA, NORA nebo i disco LIFE, kde jsme byli vždycky fyzicky napadáni, ale jelikož jsme byli brutálně zdevastovaný pivčákama a houbou, nic se nám většinou nestalo). Po týdnu kopání a chlastání jsme byli dost přesycený celkovým průběhem toho všeho a nakonec jsme dospěli k závěru, že založíme letní projekt a oživíme VYPSANOU FIXU, která se nacházela už čtvrtý rok v klinický smrti. Ke svýmu záměru jsme hodlali využít zkušebnu K.R.K., aparaturu K.R.K. i automatickýho bubeníka K.R.K. Byl to trochu supí přítup, ale nám to bylo jedno. Bylo to prostě rychlý tempo a nedalo se to zastavit.

Kolem zahrady, kde jsme kopali, se neustále potuloval podivný typ Mejla - bývalý hokejista HC Pardubice, depešák a flegmatik. Navštěvoval i akce u ŽLUTÝHO PSA , chodil s Pítrsem na jednu školu a od něj se naučil první akord na kytaru. Nedovedl pochopit, jak je možný, že pořád paříme a zároveň vydržíme kopat. Neustále se nám smál a provokoval. Když ale uslyšel o kapele, změnil chování a začal žebronit o přijetí. Nejdřív jsme se mu smáli, ale potom nás přeci jenom ukecal a my jsme mu dovolili pouštět automat.Bylo by přece jenom škoda nezmínit formaci POSLEDNÍ MOTÝL, která svým způsobem ovlivnila vznik VF. Je to sice už všechno trochu pomotané, ale z hlediska úplnosti nemůžu POSLEDNÍHO MOTÝLA vynechat. Po svém vyhazovu se totiž KYRIE přejmenovala na POSLEDNÍ MOTÝL. Tato hippie formace však prodělávala těžký personální změny, ale co je důležité - v jejích řadách se mimo mě mihli všichni budoucí členové VF. Pítrs se držel neustále bicích, ale u mikrofonu byl jednu chvíli flegmatik Mejla, jehož skřeky psychicky nikdo nevydržel a tak se za mikrofon postavil baskytarista Dejmal (budoucí basák VF), který k tomu byl donucen a Mejla převzal basu.

Všichni tím trpěli, protože nikdo vlastně nehrál na nástroj, který ho bavil. Mimo Pítrse, který se přímo vyžíval v personálních změnách. VF byla vlastně vysvobozením pro všechny. To sice zní dost nafoukaně, ale bylo to tak. Tímto jsem se snad úspěšně vypořádal se všemi personálními přesuny atd. a můžu se vrátit do počátků VF.Já, Pítrs a Mejla jsme se sešli ve zkušebně a první sestava trvala zhruba půl hodiny. Márdi -kytara, Pítrs - basa, Mejla - pouštění automatu. Nikam to nevedlo a tak se lišák Mejla zmocnil basy. Pítrs dal dohromady svoje troskobubny, ale pořád to nebylo ono. Večer jsme v hospodě potkali Dejmala a ten lačně přijal nabídku stát se basákem VF. Ožralej Mejla se rozhodl, že prodá hokejovou výstroj a koupí si kytaru. To taky dodržel. Druhej den ji měl.

Vznikla tak původní sestava VF, která se nikdy nezměnila i když už proběhla řada krizí a každej chtěl vyhodit každýho. Márdi - zpěv, kytara ; Mejla - kytara ; Dejmal - basa ; Pítrs - bicí.Otázka stylu se nemusela vůbec řešit - všechno tak nějak samo vyplynulo - všichni jsme poslouchali podobnou kytarovou muziku a PIXIES jsme sjížděli na prvním místě. Během týdne jsme vycházeli ze zkušebny jenom chlastat a spát. Vznikla nahrávka NO BURP!, která má dost hroznej zvuk, ale je v ní atmosféra a energie tohoto období. Vrcholem jsou songy MARINETTI a KRABICE. Vše bylo zaznamenáno na vypůjčeném mixu a kazeta byla vydána v nákladu zhruba čtyřiceti kusů a dnes je to rarita.

Celý rok jsme "fixu" popularizovali ústní formou - to znamená, že jsme neustále všude pořvávali, že jsme nejlepší. Setkávali jsme se pouze s ironicko - schovívavými reakcemi. Nikdo nás nebral moc vážně. Sehnali jsme si zkušebnu na VŠ kolejích, kde fungoval skvělej klub BAŽINA. K tomu se vážou taky naše první koncerty, ale úplně první koncert VF proběhl na WAYNESTOCKU u ŽLUTÝHO PSA v září 1994. Hráli jsme první a nebyl to žádnej zázrak ani průser - spíš legrace. Do léta 1995 jsme hráli ještě asi dvakrát až třikrát na BAŽINĚ jinak nic moc. Vypadalo to, že VF zůstane letním projektem. Já jsem jezdil s K.R.K. a Mejla, Dejmal a Pítrs založili skupinu THE TOY'S.THE TOY'S existovaly zhruba rok a půl, ale měly jednu slabinu - jejich zpěvák na to kašlal a přes počáteční euforii začala kapela vyhnívat stejně jako K.R.K. Přesto dále existovaly K.R.K. i THE TOY'S dál a další plány VF byly takové, že v létě nahrajeme další demo a pak se uvidí.

V létě 1995 jsme nahráli druhý demosnímek Z NIETZSEHO NIC. Polovinu songů jsme vymysleli v průběhu roku a zbytek se dodělal na místě, bylo jich deset. Tentokrát jsme si napůjčovali spoustu lepších aparatur a to se projevilo na lepším zvuku. Na nahrávání jsme přizvali Terezu šestnáctiletou "dívku", která nazpívala vokály. Nejdřív nám dost vadila, ale nakonec jsme ji přibrali do sestavy.Teď už bych to všechno zestručnil, protože se to spíš zamotává a období vzniku jsem myslím už dostatečně popsal. Dále už jen telegraficky. Do jara 1996 vydržela paralelní existence K.R.K. a VF. Na konci bubnoval Pítrs i v K.R.K., ale v květnu 1996 zakončil K.R.K. svoji činnost na MAJÁLES.V létě 1997 jsme nahráli další kazetu SMUTNÉ A VESELÉ VRAŽDY, které se dodnes prodalo asi osmset až tisíc kusů a na nás začali chodit lidi. Zejména v Pardubicích a celém východočeském regionu je VF celkem populární. Velký podíl na tom všem nese manager Ladys, kterej přišel těsně před nahráváním "vražd". Sehnal nám spoustu akcí a shání nám je dodnes.

V roce 1998 jsme vydali CD LUNAPARK, který šířej podzemní a všechny ostatní spodní proudy po celé České republice.Díky Ladysovi jsme zahráli na akcích v Německu, Holandsku, Polsku a Itálii. Jako největší úlet se jeví společná akce s orchestrem MIROSLAVA HYBŠE na pražským hradě, kterou uváděl MILOŠ FRÝBA - to jsem dodnes nepochopil, jak tohle mohlo vzniknout. Zajímavou koncertní zastávkou byl také kravín v obci Sobětuchy - Vrcha, kde jsem byl zasažen elektrickým proudem. Spoustu těchto příhod sepisuji a v brzké době je uvedu na těchto stránkách.V podstatě bych nás charakterizoval jako směs energie, psychedelie a melodie. Texty jsou v češtině. Osobně bych náš styl pojmenoval PUNK - POP. Oslovuje různý typy lidí, některý nás nenáviděj, jiný nás maj rádi. Tak už to v životě bývá.

BIO DLE MÁRDIHO
V březnu 2001 jsme vydali desku Brutální všechno. Prodalo se jí skoro tři a půl tisíce nosičů. Počítám, že několik stovek, možná tisíců nosičů bylo vypáleno. Takhle to teď jede. Vypalování je jako oheň ukradený Prométheem. Situace je zapeklitá. Firmu to deptá. Já to určitě nevyřeším. Některý věci ale vyřešit můžu. Můžu je vyřešit společně s Mejlou, Pítrsem, Mejnem a Ladisem. To znamená – hrát dobře na koncertech a skládat dobrý songy. Na ostatní se můžu vykašlat. Tohle mě baví a je to moje svoboda. Koušu to jablko pořádně , ale někdy chcípu na mělčině vytvořené z lidských potřeb – jako třeba hlad, prachy, spánek, kofein, vztahy nebo výsledek Argentiny na mistrovství světa.

Před touhle deskou jsme tenhle stát docela prozkoumali tím, že jsme hráli v kdejaký díře. Každá díra má ovšem svoje kouzlo – tohle nás drželo nad vodou. Stejně tak štěstí, přirozený sklon k exhibicionismu, chlastání, hulení, tlachání v autě o čemkoliv, nenávist s radostí, flusání na koncertech, vazbení, lidi kolem – to hlavně, atd.atd. Díky systému padajícího domina, který spustil Ladis, stačilo navázat a pokračovat dál. Živý koncert je nejlepší reklama. Pořadatelé si o ně volali a tak jsme jezdili co nejvíc.

Bohužel to po půl roce nevydržel basák Dejmal. Najednou nám začal sdělovat :“Tam nejedu.“ nebo „Tam nemůžu.“atd. Jasná rovnice: dobře placená náročná práce + dívky snů = TAKHLE TO NEJDE!! Největší psycho bylo sehnat náhradníka, který by se za den naučil co nejvíce písní a vyrazil s námi. Do toho byl kytarista Mejla v občasné krizi a nejezdil z důvodu nemoci. Sestava já, Pítrs + někdo objela řadu akcí. Zpětně to hodnotím jako výborné dobrodružství, kde jsme sami sobě dokázali, že to myslíme vážně. He. Nakonec začal místo Dejmala pravidelně zaskakovat jeho spolužák ze střední školy Mejn. Dejmalovi to vyhovovalo, ale nám už né. Mejn z koncertů nespěchal a bavilo ho to. Jednou jsme se vraceli z Litvínova a Pítrs sdělil Dejmalovi krutou pravdu. Krutá pravda většinou všechno rychle vyřeší. Dejmal to pochopil a odešel. Místo něho nastoupil Mejn. Mejla se zázračně vzpamatoval a tak jsme zase začali být regulérní silný kmen. Auto bylo opět plné správných psychopatů.

Přelom let 2001/2002 byl podivně energický. Změny nás neuvěřitelně nakoply a tak jsme byli zalezlí ve vymrzlé zkušebně a jamovali. Bylo to nutné, protože pro kapelu typu VF je těžké vyměnit někoho a začít s novým členem dělat nový songy. Jde o neurčité, nevysvětlitelné propnutí. Naštěstí Mejn do něho brzy zapadl a opět přišlo to, že jsme se nemuseli o ničem bavit a fungovalo to. Jinak se všichni hádali jako psi. Jak se vlastně psi hádají? Štěkají jako vypsaná fiXa. Tak nějak. Rok 2002 byl naprosto nejhektičtější období v existenci VF. Chodili jsme do práce, odehráli asi 130 koncertů a přežili podivné slovenské tour. Občas jsme byli pěkně vyřízení a za některá vystoupení ve stylu OPRAVDOVÍ DEZOLÁTI se upřímně stydím a omlouvám. Dodnes si vzpomínám na pocit neprosté beznaděje u svého obydlí, když jsem vystoupil z auta, bylo pondělí a já šel rovnou do práce jako palmo kartáč. Kofein dělá z lidí mašiny. Tohle výše zmíněné mělo jednu nevýhodu – málo se pracovalo na nových písničkách. Řešili jsme to soustředěním na chatě Pítrsových rodičů, kde vzniklo zhruba 7-8 věcí na novou desku.

V létě výborně zafungovaly festivaly a na podzim jsme měli v klubech celkem plno. V září jsme taky zajeli do Valmezu a nahráli jsme u Filiho asi 10 válů. Kritika „Pinocheta“ byla dost zdrcující. Tudíž jsme v San Piegu začali okupovat studio Herda, kde jsme průběžně nahrávali, jamovali a vůbec prostě jsem tak nějak intenzivně vytvářeli základ na druhou desku. Nakonec jsme měli 23 celých songů, Fili si to poslechl a sdělil nám, že se ho nezbavíme. Realizační tým zůstal stejný. Studio – Citron, zvuk – Slezák, produkce – Fiala. V lednu 03 jsme začali.

Jestliže nahrávání první desky bylo intenzivní období s občasným dotknutím se zdi oddělující jiný paralelní svět, tak nahrávání novinky připomínalo okamžité přelezení této zdi a návštěvu tohoto světa plného magických energií a zákeřných pastí. Vše skončilo bojem o holý život a nakonec přišel happyend – zdemolovaný lidský materiál opustil Ostravu. První čtyři dny jsme já + Pítrs + Mejn pořád hráli. Do produkce s Filim se zapojil i Petr Slezák. Dvojice mi často připomínala rafinované zákeřné mimozemšťany, kteří ovšem vědí co chtějí. Těžba emocí není pro vyměklé jedince. Naše trojice občas připomínala jednotku prchající z obklíčení, ale na druhou stranu – zůstával určitý pocit zadostiučinění a to bylo ONO!

Mejla fungoval jako jiná, tzv.“samostatná jednotka“. Když viděl naše nahrávání, vytušil, že se musí připravit. Zalezl do postele a celé čtyři dny jenom jedl, spal a večer se vyřídil alkoholem, případně vyrazil na Stodolní. Jeho taktika přinesla nečekaný úspěch. Za dva dny všechno nahrál a to 80% hned a 20% hned potom. Zpěv byl ještě šílenější záležitost než základy. Nejdřív se mi vůbec nedařilo, ale pak jsem za jeden den nazpíval asi devět věcí a tím jsem se zachránil. Hodně mi pomohla produkce – nejdříve energetickým relaxačním čajem a pak fernetem. Nebudu to dál rozebírat. Užili jsme si světa jako nikdy před Tím. Uvidíme, jak si ho budou užívat ostatní při poslechu. To naštěstí ještě nikdo neví, to by pak odpadlo nadšený očekávání, který sice nic neznamená, ale dává ti neskutečnou sílu. Dosti plků. Poslední informace je, že koncerty VF od března zařizuje agentura Ameba, se kterou jsme měli vždycky dobré zkušenosti a oni nám sami nabídli spolupráci. Manažer Ladis s námi zůstává dál jako pátý nehrající člen a bude se starat o celkový chod VF. Víme, co chceme já a ty, přeskakujeme mrtvoly a umělecká tvorba je velmi rozvinutá. Jsme bestiálně šťastní. Jednou to skončí, ale zatím to pořád pokračuje.

Márdi

Zdroj: Sony BMG