Od přelomového roku 2001, kdy Čechomor získal tři ceny Anděl - jako skupina roku, za album Proměny i za stejnojmennou skladbu – uplynuly čtyři roky. Čechomor mezitím koncertoval s Collegiem českých filharmoniků, vydal koncertní DVD, oslavil 15...
O-skupine
Od přelomového roku 2001, kdy Čechomor získal tři ceny Anděl - jako skupina roku, za album Proměny i za stejnojmennou skladbu – uplynuly čtyři roky. Čechomor mezitím koncertoval s Collegiem českých filharmoniků, vydal koncertní DVD, oslavil 15 let své existence a přijal nového bubeníka. 16. května loňského roku skupina uvedla na trh své nové studiové album Co sa stalo nové:, které v den vydání dosáhlo na zlatý prodejní statut, dnes je již platinové a vyneslo kapele nominaci na Českého slavíka 2005 v kategorii Kapela roku.
Album Co sa stalo nové čerpá - podobně jako dosavadní tvorba skupiny - ze starých lidových zpěvníků, ale od předešlých desek se podstatně liší. Nová deska uvádí česko-moravské kořeny Čechomoru do evropského kontextu, objevuje souvislosti mezi křehkým světem našich lidových písniček a hudebním slovníkem spřízněných kultur. Na albu hostují dva z účinkujících festivalu Womad Praha 2000 - irský zpěvák Iarla O´Lionaird a japonský hráč na bubny taiko a flétnu šakuhači, Joji Hirota.
"Všech 15 písní z alba pochází ze sbírek Františka Bartoše, Františka Sušila, jsou tam i slovenské balady, někdy jsme použili původní text, který jsme opatřili naší melodií," vysvětluje Karel Holas. "V té hudbě je velká síla, určitě má šanci všude, kde je publikum otevřené stylům odjinud: v Anglii, Španělsku, Francii, Německu. Já mám už dlouho rád muziku z Irska. A protože jsme chtěli udělat písničku v angličtině a sami anglicky nezpíváme, rozhodli jsme se přizvat zpěváka, který tu řeč ovládá. Nakonec to dopadlo tak, že náš irský host Iarla O´Lionaird nazpíval původně moravskou píseň Martínek v irské galštině."
A jakou roli získal japonský host? "Taiko jsou samurajské bubny a proto hrají ve vojenské písničce, což je titulní skladba, Co se stalo nové, v tej brezovskej hore... A v písni Malovaný kostel z Valašska, kraje ovčáků a osadníků z Východu, hraje Joji Hirota na japonskou flétnu šakuhači."
Britský producent Ben Mandelson si v poslední době na nedostatek práce opravdu nemůže stěžovat. Před prací na novém albu Čechomoru vyprodukoval desku etno-punkové kapely Yat-Kha ze sibiřské Tuvy a od května začíná pracovat na novém albu romského trumpetisty Bobana MarkoviĆe. Mandelson je také spoluzakladatelem veletrhu Womex, k jeho dřívějším projektům patří nahrávky z Afriky, Asie, alba Billyho Bragga a finské skupiny Värttinä. "O české hudbě jsem získal představu už dříve: mám doma alba Leoše Janáčka, Ivy Bittové, Idy Kelarové. Čechomor disponuje průrazným, nosným zpěvem, líbí se mi jak zní dohromady housle s cellem, slyším v tom hudbu z vesnic i hor, ten rytmus mi připomíná, když jsem natáčel s finskou skupinou Värttinä, oni to dělají podobně, jejich hudba je rozdrobena do malých rytmických jednotek, zní to hodně tajemně, ale přitom to dává smysl."
"Album jsme si mohli produkovat sami jako předešlé desky, ale tentokrát jsme chtěli získat odstup," říká Karel. "Ben nám nabízí alternativy, nechá nás vybírat, ta spolupráce probíhá, jako když listuješ v jídelním lístku. Ben má zkušenosti z celého světa a otevřel nám úplně novou cestu." Do studia Sono si přinesl i některé nástroje ze své obsáhlé sbírky: bouzouki, barytonové housle, steel-kytaru.
"Práce se zahraničními producenty je jiná v tom, že mají větší zkušenost," dodává zvukař Petr Kovanda ze studia Sono. "Ben pracoval hodně na Balkáně, tam jsou specifické nástroje, každý z nich se jinak snímá, má jiný zvuk."
Historie:
Čechomor vznikl na jaře roku 1988, kdy se v pražském „Parku kultury a oddechu Julia Fučíka“, dnešním Výstavišti, každý víkend konalo tzv. „Staré tržiště“. K předvádění starých českých řemesel zde hrála nejrůznější seskupení a jedním z prvních byl i Čechomor. První název kapely, která na tomto tržišti vystupovala pravidelně každou sobotu a neděli a kterou spolu založili Franta Černý a Jiří Břenek (zvaný Čenda), byl I. Českomoravská nezávislá hudební společnost. V první sestavě hráli: Jiří Břenek - housle a zpěv, František Černý – kytara zpěv, harmonikář Jiří Michálek a houslista Antonín Svoboda. Po roce a půl vystřídal Antonína Svobodu Jiří Hodina, nějaký čas ve skupině hrál a zpíval Míťa Denčev, na cello hostoval Olin Nejezchleba.
Na konci roku 1990 skupina vydala své první album Dověcnosti, které obsahovalo řadu upravených lidových písní z Čech a Moravy. Specializovala se na ty, které nebyly notoricky známé nebo byly již zapomenuté. Po natočení Dověcností, kde hrál jako host na trubku Radek Pobořil (dnes stálý člen Čechomoru), vystupovala kapela po celé Evropě. Po odchodu Jiřího Hodiny hostoval se skupinou houslista Jan Hrubý.
V roce 1994 měl Čechomor potřebu změny zvuku a z akustického pojetí pozvolna začínala přecházet do elektrické podoby. Přišel bubeník Martin Rychta a přivedl s sebou Michala Pavlíka, který hraje na cello a dudy. V této době oslovil Jirka Břenek houslistu Karla Holase, který začal vystupovat s kapelou již pod zkráceným názvem Českomoravská hudební společnost. V roce 1996 vyšlo druhé album Mezi horami.
Na podzim roku 1996 zemřel předčasně na zákeřnou nemoc Jiří Břenek.
Ve složení Franta Černý – kytara, zpěv, Karel Holas – housle,zpěv, Radek Pobořil – akordeon, trubka, Michal Pavlík – violoncello, české dudy a Martin Rychta – bicí, hrála skupina od roku 1997. V roce 1999 pozvala Českomoravskou hudební společnost jako předkapelu na svoje turné „Větší, než malé množství lásky“ skupina Lucie. V roce 2000 „Českomoravská“ vydává své třetí řadové album nazvané Čechomor. Jako host si na něm na bicí zahrál David Koller a zazpívala Lenka Dusilová. Po vydání skupina definitivně zkrátila název na Čechomor a v létě 2000 pozval Jarek Nohavica Čechomor na společné turné.
Po turné na podzim roku 2000 vystřídal Martina Rychtu bubeník Radek Klučka. Touto dobou také dostal Čechomor nabídku od firmy SAP zrealizovat koncert v Rudolfinu. Na tento koncert, který se konal v lednu 2001 si hudebníci z Čechomoru přizvali ke spolupráci komorní orchestr Collegium českých filharmoniků, který aranžoval světoznámý hudební skladatel, zpěvák a punker Jaz Coleman, kterého oslovil Karel Holas. Čechomor Jaze natolik zaujal, že bylo pod jeho producentským vedením natočeno další album s názvem Proměny.
V době turné s Jarkem Nohavicou, přišel Petr Zelenka s nápadem natočit film „Rok Ďábla“, který přišel do kin na jaře 2002. Na podzim roku 2002 vyšla živá nahrávka Čechomor-Live a v roce 2003 se konalo turné Proměny tour 2003. Záznam z koncertu z pražské T Mobile Arény vyšel na DVD a double CD.
Čechomor v průběhu svého působení projel celou Evropu, severní Ameriku a Rusko, spolupracoval s divadlem Na Palmovce, bratry Formany, divadlem Continuo a dalšími. Od ledna 2004 hraje v Čechomoru nový bubeník a hráč na perkuse Roman Lomtadze.
Autor: SONY BMG
Album Co sa stalo nové čerpá - podobně jako dosavadní tvorba skupiny - ze starých lidových zpěvníků, ale od předešlých desek se podstatně liší. Nová deska uvádí česko-moravské kořeny Čechomoru do evropského kontextu, objevuje souvislosti mezi křehkým světem našich lidových písniček a hudebním slovníkem spřízněných kultur. Na albu hostují dva z účinkujících festivalu Womad Praha 2000 - irský zpěvák Iarla O´Lionaird a japonský hráč na bubny taiko a flétnu šakuhači, Joji Hirota.
"Všech 15 písní z alba pochází ze sbírek Františka Bartoše, Františka Sušila, jsou tam i slovenské balady, někdy jsme použili původní text, který jsme opatřili naší melodií," vysvětluje Karel Holas. "V té hudbě je velká síla, určitě má šanci všude, kde je publikum otevřené stylům odjinud: v Anglii, Španělsku, Francii, Německu. Já mám už dlouho rád muziku z Irska. A protože jsme chtěli udělat písničku v angličtině a sami anglicky nezpíváme, rozhodli jsme se přizvat zpěváka, který tu řeč ovládá. Nakonec to dopadlo tak, že náš irský host Iarla O´Lionaird nazpíval původně moravskou píseň Martínek v irské galštině."
A jakou roli získal japonský host? "Taiko jsou samurajské bubny a proto hrají ve vojenské písničce, což je titulní skladba, Co se stalo nové, v tej brezovskej hore... A v písni Malovaný kostel z Valašska, kraje ovčáků a osadníků z Východu, hraje Joji Hirota na japonskou flétnu šakuhači."
Britský producent Ben Mandelson si v poslední době na nedostatek práce opravdu nemůže stěžovat. Před prací na novém albu Čechomoru vyprodukoval desku etno-punkové kapely Yat-Kha ze sibiřské Tuvy a od května začíná pracovat na novém albu romského trumpetisty Bobana MarkoviĆe. Mandelson je také spoluzakladatelem veletrhu Womex, k jeho dřívějším projektům patří nahrávky z Afriky, Asie, alba Billyho Bragga a finské skupiny Värttinä. "O české hudbě jsem získal představu už dříve: mám doma alba Leoše Janáčka, Ivy Bittové, Idy Kelarové. Čechomor disponuje průrazným, nosným zpěvem, líbí se mi jak zní dohromady housle s cellem, slyším v tom hudbu z vesnic i hor, ten rytmus mi připomíná, když jsem natáčel s finskou skupinou Värttinä, oni to dělají podobně, jejich hudba je rozdrobena do malých rytmických jednotek, zní to hodně tajemně, ale přitom to dává smysl."
"Album jsme si mohli produkovat sami jako předešlé desky, ale tentokrát jsme chtěli získat odstup," říká Karel. "Ben nám nabízí alternativy, nechá nás vybírat, ta spolupráce probíhá, jako když listuješ v jídelním lístku. Ben má zkušenosti z celého světa a otevřel nám úplně novou cestu." Do studia Sono si přinesl i některé nástroje ze své obsáhlé sbírky: bouzouki, barytonové housle, steel-kytaru.
"Práce se zahraničními producenty je jiná v tom, že mají větší zkušenost," dodává zvukař Petr Kovanda ze studia Sono. "Ben pracoval hodně na Balkáně, tam jsou specifické nástroje, každý z nich se jinak snímá, má jiný zvuk."
Historie:
Čechomor vznikl na jaře roku 1988, kdy se v pražském „Parku kultury a oddechu Julia Fučíka“, dnešním Výstavišti, každý víkend konalo tzv. „Staré tržiště“. K předvádění starých českých řemesel zde hrála nejrůznější seskupení a jedním z prvních byl i Čechomor. První název kapely, která na tomto tržišti vystupovala pravidelně každou sobotu a neděli a kterou spolu založili Franta Černý a Jiří Břenek (zvaný Čenda), byl I. Českomoravská nezávislá hudební společnost. V první sestavě hráli: Jiří Břenek - housle a zpěv, František Černý – kytara zpěv, harmonikář Jiří Michálek a houslista Antonín Svoboda. Po roce a půl vystřídal Antonína Svobodu Jiří Hodina, nějaký čas ve skupině hrál a zpíval Míťa Denčev, na cello hostoval Olin Nejezchleba.
Na konci roku 1990 skupina vydala své první album Dověcnosti, které obsahovalo řadu upravených lidových písní z Čech a Moravy. Specializovala se na ty, které nebyly notoricky známé nebo byly již zapomenuté. Po natočení Dověcností, kde hrál jako host na trubku Radek Pobořil (dnes stálý člen Čechomoru), vystupovala kapela po celé Evropě. Po odchodu Jiřího Hodiny hostoval se skupinou houslista Jan Hrubý.
V roce 1994 měl Čechomor potřebu změny zvuku a z akustického pojetí pozvolna začínala přecházet do elektrické podoby. Přišel bubeník Martin Rychta a přivedl s sebou Michala Pavlíka, který hraje na cello a dudy. V této době oslovil Jirka Břenek houslistu Karla Holase, který začal vystupovat s kapelou již pod zkráceným názvem Českomoravská hudební společnost. V roce 1996 vyšlo druhé album Mezi horami.
Na podzim roku 1996 zemřel předčasně na zákeřnou nemoc Jiří Břenek.
Ve složení Franta Černý – kytara, zpěv, Karel Holas – housle,zpěv, Radek Pobořil – akordeon, trubka, Michal Pavlík – violoncello, české dudy a Martin Rychta – bicí, hrála skupina od roku 1997. V roce 1999 pozvala Českomoravskou hudební společnost jako předkapelu na svoje turné „Větší, než malé množství lásky“ skupina Lucie. V roce 2000 „Českomoravská“ vydává své třetí řadové album nazvané Čechomor. Jako host si na něm na bicí zahrál David Koller a zazpívala Lenka Dusilová. Po vydání skupina definitivně zkrátila název na Čechomor a v létě 2000 pozval Jarek Nohavica Čechomor na společné turné.
Po turné na podzim roku 2000 vystřídal Martina Rychtu bubeník Radek Klučka. Touto dobou také dostal Čechomor nabídku od firmy SAP zrealizovat koncert v Rudolfinu. Na tento koncert, který se konal v lednu 2001 si hudebníci z Čechomoru přizvali ke spolupráci komorní orchestr Collegium českých filharmoniků, který aranžoval světoznámý hudební skladatel, zpěvák a punker Jaz Coleman, kterého oslovil Karel Holas. Čechomor Jaze natolik zaujal, že bylo pod jeho producentským vedením natočeno další album s názvem Proměny.
V době turné s Jarkem Nohavicou, přišel Petr Zelenka s nápadem natočit film „Rok Ďábla“, který přišel do kin na jaře 2002. Na podzim roku 2002 vyšla živá nahrávka Čechomor-Live a v roce 2003 se konalo turné Proměny tour 2003. Záznam z koncertu z pražské T Mobile Arény vyšel na DVD a double CD.
Čechomor v průběhu svého působení projel celou Evropu, severní Ameriku a Rusko, spolupracoval s divadlem Na Palmovce, bratry Formany, divadlem Continuo a dalšími. Od ledna 2004 hraje v Čechomoru nový bubeník a hráč na perkuse Roman Lomtadze.
Autor: SONY BMG