O-skupine
Kapela MARASD se začala formovat v roce 1990 v městečku Konice, které leží v okrese Prostějov. Vznikla po rozpadu místní, dlouhodobě působící a známé skupiny MERKUR, na jejíž základech vybudovala i část prvotního repertoáru i vystupování jako takové. Původní sestava byla: Jaroslav Harry Kočí – baskytara, zpěv, Milan Kočí – klávesy, zpěv, Ladislav Antl – kytara, zpěv, Adolf Štěpáník – kytara, Karel Kučera – bicí, Věra Křivánková – zpěv. Skupina zahájila svoji činnost v březnu 1991 a v této sestavě působila více než rok – do dubna 1992. Potom se jí, jako ostatně většině kapel, nevyhnula změna – ta první na postu kytary, kdy Ladislava Antla nahradil Vítězslav Křivánek – čerstvý absolvent vojenské služby. V repertoáru MARASDu bylo v té době, kromě převzatých, již několik vlastních skladeb, ke kterým postupně přibývaly další.
Na podzim roku 1992 odjíždí kapela do nahrávacího studia v Otrokovicích, kde vzniká její první album s názvem PODÍVEJ SE NA SVĚT. Obsahuje deset skladeb – pět z pera Adolfa Štěpáníka, tři Jaroslava Harryho Kočího a dvě Víťu Křivánka. S obnoveným repertoárem vč. skladeb z nového alba začíná MARASD vystupovat na jaře 1993 a po rozchodu s bývalým manažerem bere veškeré organizační záležitosti na svá bedra. Ani tak se ovšem nevyhne problémům, které se hromadí závěrem roku 1993 a vyvrcholí v dubnu 1994, kdy kapela náhle a nečekaně ohlásí konec činnosti. Zaskočení příznivci a fanoušci ji však mohou vidět a slyšet ještě téhož roku v létě na rockovém festivalu v Brodku u Konice a tak se naskýtá zatím skrytá myšlenka, že to MARASD s tím „svým koncem“ snad nemyslel vážně. Ti, kteří věřili a doufali, záhy zjišťují, že měli pravdu, neboť začátkem roku 1995 mohou s klidným svědomím předat svým známým ověřenou zprávu, že MARASD znovu začíná hrát.
Je tomu skutečně tak – bývalé napětí a problémy jakoby zmizely a zdá se, že u muzikantů opět vítězí láska k muzice, touha hrát a něco z toho předat svým příznivcům a posluchačům.Bohužel, ne všichni jsou schopni vrátit se k muzikantskému životu jako dřív a tak na post kytaristy Adolfa Stěpáníka přichází Pavel Cyril Grim – rodák z Nového Města nad Metují, tč. bytem v Prostějově.
MARASD navazuje na vybudovanou tradici a jméno a na jaře 1995 začíná nová etapa ve vývoji skupiny. Zdá se, že úspěšná, neboť po zdařilých vystoupeních vzniká (víceméně svépomocí) druhé album – NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT. Devět písní, na nichž se autorsky podílejí – Víťa Křivánek, Milan Kočí a bývalý kytarista Adolf Štěpáník, je jakýmsi průřezem vlastní tvorby od r. 1993 do r. 1995. Nové album je pokřtěno „Maťo“ Ďurindou na společném vystoupení s Tublatankou závěrem r. 1995, na předvánoční trh se dostává prozatím na kazetách, začátkem r. 1996 je však „na světě“ první lisované CD, navíc se zajímavou novinkou – CD je vyrobeno ve formátu CD + EXTRA (skrytá datová stopa s videoklipem a audiovizuálním pořadem o kapele – v audiopřehrávači se chová jako běžné CD). NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT je první český titul zaznamenaný tímto formátem, jelikož v té době tuzemské technické podmínky neumožňovaly vylisování takového nosiče, CD + EXTRA jsou vyrobena v rakouské firmě SONY DADC.
Již počátkem dalšího roku můžeme některé skladby z nového alba slyšet na vlnách rádia RUBI, HANÁ, RADIOŽURNÁL, PRAHA atd., kde se úspěšně umísťují v hitparádách. V březnu 1996 natáčí skupina videoklip k titulní písni alba - NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT, který se po dobu tří týdnů drží na předních místech hitparády SOSÁKOVA PĚTKA na TV PREMIERA (dnešní PRIMA) a objevuje se také v hitparádě ESO na TV NOVA. V listopadu téhož roku je dokončen další klip k písni BLÁZEN A SEDMIKRÁSKA, který je následně nasazen (v květnu 1997) do soutěžního pořadu MEDÚZA na ČT 1 a ve stejném roce opět v hitparádě SOSÁKOVA PĚTKA.
Konec roku 1996 je opět ve znamení změn v hráčském obsazení a to hned ve dvou případech – na postu baskytary střídá odcházejícího Harryho „mladá krev“ z místní skupiny Excalibur – Pavel Křivánek (bratr Víťu Křivánka), dále odchází také kytarista Pavel Cyril Grim. MARASD se rozhodne nenahrazovat již post druhé kytary a začátkem r. 1997 začíná poprvé vystupovat ve čtyřech v sestavě: Vítězslav Křivánek – kytara, zpěv, Pavel Křivánek – baskytara, zpěv, Milan Kočí – klávesy, zpěv, Karel Kučera – bicí.
Nová motivace a práce v oblasti vlastní tvorby vyúsťuje v nahrávání dalšího, v pořadí již třetího alba ČÁRA ŽIVOTA, na kterém se kromě Víťu, Milana a Pavla autorsky i hráčsky podílejí bývalí členové - Adolf Štěpáník (účastní se i několika vystoupení) a Pavel Cyril Grim. Nové, instrumentálně, technicky i zvukově propracovanější album je pokřtěno 13. prosince 1997 v Jesenci u Konice starostou města Konice Petrem Kašparovským a redaktorem TV NOVA Olomouc Zdeňkem Zukalem na velkolepé akci – jedné z největších v historii skupiny vůbec. I nadále můžeme písně z alba ČÁRA ŽIVOTA slyšet v rádiích RUBI, HANÁ, PRAHA atd., kde se opět umísťují v hitparádách. Počátkem r. 1998 začíná kapela také spolupráci s novým zvukovým technikem Honzou Vařekou (ex Kontakt, Styl), který mj. posiluje její vokální projev.
MARASD pokračuje řadou úspěšných vystoupení ve stejném složení až do konce roku 1999, kdy poslední dva dny v roce přinášejí opět dvojnásobnou, nějaký čas však již připravovanou změnu. 30. prosince – z důvodu přílišného pracovního vytížení v zaměstnání – usedá naposledy (ale ne napořád) za bicí soupravu Karel Kučera. 31. prosince - na silvestrovské akci přelomu století na náměstí T.G.M. v Prostějově udává již rytmus kapele MARASD Oldřich Vožda (ex Black Ladies, Godless Truth, CH.P.D., Motors), zároveň se však na tomto místě loučí další zakládající člen – klávesista Milan Kočí. Na jeho post nastupuje Pepa Hrabal (ex Make-Up, Deprex, Yaga). MARASD tedy nadále pokračuje v činnosti ve složení: Víťa Křivánek – kytara, zpěv, Pavel Křivánek – baskytara, zpěv, Pepa Hrabal – klávesy, Olda Vožda – bicí.
Karel Kučera již sice aktivně nepůsobí při živých produkcích kapely, o to víc se však věnuje agentážní a manažerské činnosti jakoby ve „skrytém zákulisí“. Především z jeho popudu a dřívějších plánů natáčí MARASD koncem r. 2000 a počátkem r. 2001 čtvrté album s názvem DEN JE KRÁL. Přináší z větší části převzaté skladby z domácí i zahraniční produkce – více či méně upravené do modernější podoby, vlastní skladbu NA CO MYSLÍŠ a discoremix snad největšího hitu NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT. Na albu se jako host instrumentálně podílí kromě Karla Kučery také Milan Kočí (klávesy zpěv – skl. č. 10) a Honza Vařeka (vokály).
Album DEN JE KRÁL je pokřtěno na další velkolepé akci konané 21. července 2001 v zámeckém parku v Konici, která je rovněž oslavou 10-letého působení MARASDu. Účastní se jí všichni bývalí členové (Karel Kučera, Harry Kočí, Milan Kočí, Adolf Štěpáník, Ladislav Antl, Pavel Grim a Věra Vrbová ((Křivánková)). Celá akce je pro velký ohlas u publika zopakována ještě o týden později v městečku Jevíčko, které je již od počátku jedním z klíčových míst živých produkcí kapely. Počátkem r. 2002 natáčí MARASD v produkci a za účasti Karla Kučery videoklip k písni PŘED SVÍTÁNÍM, přizván je taktéž bývalý klávesista Milan Kočí.
I přes nesporné úspěchy se začínají mezi členy „poslední sestavy“ projevovat problémy a názorové neshody, které vrcholí koncem roku 2001a začátkem roku 2002. Po vystoupeních 25. května na revival festivalu v Mořicích a 5. června na tradičním „Sluníčko“ festivalu na Plumlovské přehradě vyúsťuje celá situace v rozdvojení skupiny na dvě části – Pavel Křivánek, Oldřich Vožda, Pepa Hrabal spolu s kytaristou Miroslavem Sklenářem (ex Excalibur, Deprex, Arest) a technikem Honzou Vařekou pokračují v činnosti pod názvem VERUNA a Víťa Křivánek přechází do prostějovské formace MAKE-UP.
Jak se již v minulosti několikrát zdálo, zdá se i nyní, že rozdělením "poslední sestavy" historie MARASDu nekončí. Skupina se na jaře r. 2003 po roce opět schází - tentokrát v "předposlední sestavě" (Víťa Křivánek, Pavel Křivánek, Karel Kučera, Milan Kočí), aby připravila pro své příznivce nový koncert konaný 19. dubna 2003 v Jesenci u Konice, na kterém také pokřtí právě dokončené album disco-remixů jejích nejznámějších skladeb. Akce proběhne za velké divácké účasti, přítomny jsou taktéž kamery a nahrávací technika pro pozdější zpracování na live DVD. Členové této sestavy se rozhodnou pokračovat dále v koncertní činnosti - až na Milana Kočího, kterého následně u kláves opět střídá Pepa Hrabal. V létě r. 2003 natáčí Marasd videoklip na cover-verzi známé melodie"Seru si to v bleděmodrym Trabantu", který je poprvé veřejně promítán a pokřtěn opět na koncertě v Jesenci u Konice 22. 11. 2003. Poté je taktéž několikrát odvysílán na TV - "Óčko".
Další - výrazná změna v obsazení přichází v létě 2004. Po nezrealizovaném vystoupení na sraze Trabantů v Jívce - Vernéřovicích (místo, kde byl natočen videoklip) opouští kapelu nečekaně (již podruhé) Karel Kučera a s ním i Pepa Hrabal. Za bicí soupravu usedá mladičký talent z Prostějova Lukáš Pavlík (S.T.O.R.M., Astor, Black Rose, Animé, Equirhodont), za klávesami se objeví dočasně Radek Špicera (Astor, Black Rose), poté Pavel Hruda (S.T.O.R.M.) a také Ivoš Přikryl (ex Styl aj.). Na několika akcích v průběhu r. 2005 a 2006 můžeme u kláves opět vidět Pepu Hrabala a období "střídání klávesáků" je završeno Pepovým návratem natrvalo. MARASD tedy nadále pokračuje v sestavě: Víťa Křivánek - kytara, zpěv, Pavel Křivánek - baskytara, zpěv, Lukáš Pavlík - bicí a Pepa Hrabal - klávesy, zpěv.V současné době skupina natáčí ve studiu Deltaphon records nové album s vlastními skladbami, které má být pokřtěno na další velkolepé akci konané 12. srpna 2006, která bude taktéž oslavou 15 letého výročí působení kapely.
Na podzim roku 1992 odjíždí kapela do nahrávacího studia v Otrokovicích, kde vzniká její první album s názvem PODÍVEJ SE NA SVĚT. Obsahuje deset skladeb – pět z pera Adolfa Štěpáníka, tři Jaroslava Harryho Kočího a dvě Víťu Křivánka. S obnoveným repertoárem vč. skladeb z nového alba začíná MARASD vystupovat na jaře 1993 a po rozchodu s bývalým manažerem bere veškeré organizační záležitosti na svá bedra. Ani tak se ovšem nevyhne problémům, které se hromadí závěrem roku 1993 a vyvrcholí v dubnu 1994, kdy kapela náhle a nečekaně ohlásí konec činnosti. Zaskočení příznivci a fanoušci ji však mohou vidět a slyšet ještě téhož roku v létě na rockovém festivalu v Brodku u Konice a tak se naskýtá zatím skrytá myšlenka, že to MARASD s tím „svým koncem“ snad nemyslel vážně. Ti, kteří věřili a doufali, záhy zjišťují, že měli pravdu, neboť začátkem roku 1995 mohou s klidným svědomím předat svým známým ověřenou zprávu, že MARASD znovu začíná hrát.
Je tomu skutečně tak – bývalé napětí a problémy jakoby zmizely a zdá se, že u muzikantů opět vítězí láska k muzice, touha hrát a něco z toho předat svým příznivcům a posluchačům.Bohužel, ne všichni jsou schopni vrátit se k muzikantskému životu jako dřív a tak na post kytaristy Adolfa Stěpáníka přichází Pavel Cyril Grim – rodák z Nového Města nad Metují, tč. bytem v Prostějově.
MARASD navazuje na vybudovanou tradici a jméno a na jaře 1995 začíná nová etapa ve vývoji skupiny. Zdá se, že úspěšná, neboť po zdařilých vystoupeních vzniká (víceméně svépomocí) druhé album – NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT. Devět písní, na nichž se autorsky podílejí – Víťa Křivánek, Milan Kočí a bývalý kytarista Adolf Štěpáník, je jakýmsi průřezem vlastní tvorby od r. 1993 do r. 1995. Nové album je pokřtěno „Maťo“ Ďurindou na společném vystoupení s Tublatankou závěrem r. 1995, na předvánoční trh se dostává prozatím na kazetách, začátkem r. 1996 je však „na světě“ první lisované CD, navíc se zajímavou novinkou – CD je vyrobeno ve formátu CD + EXTRA (skrytá datová stopa s videoklipem a audiovizuálním pořadem o kapele – v audiopřehrávači se chová jako běžné CD). NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT je první český titul zaznamenaný tímto formátem, jelikož v té době tuzemské technické podmínky neumožňovaly vylisování takového nosiče, CD + EXTRA jsou vyrobena v rakouské firmě SONY DADC.
Již počátkem dalšího roku můžeme některé skladby z nového alba slyšet na vlnách rádia RUBI, HANÁ, RADIOŽURNÁL, PRAHA atd., kde se úspěšně umísťují v hitparádách. V březnu 1996 natáčí skupina videoklip k titulní písni alba - NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT, který se po dobu tří týdnů drží na předních místech hitparády SOSÁKOVA PĚTKA na TV PREMIERA (dnešní PRIMA) a objevuje se také v hitparádě ESO na TV NOVA. V listopadu téhož roku je dokončen další klip k písni BLÁZEN A SEDMIKRÁSKA, který je následně nasazen (v květnu 1997) do soutěžního pořadu MEDÚZA na ČT 1 a ve stejném roce opět v hitparádě SOSÁKOVA PĚTKA.
Konec roku 1996 je opět ve znamení změn v hráčském obsazení a to hned ve dvou případech – na postu baskytary střídá odcházejícího Harryho „mladá krev“ z místní skupiny Excalibur – Pavel Křivánek (bratr Víťu Křivánka), dále odchází také kytarista Pavel Cyril Grim. MARASD se rozhodne nenahrazovat již post druhé kytary a začátkem r. 1997 začíná poprvé vystupovat ve čtyřech v sestavě: Vítězslav Křivánek – kytara, zpěv, Pavel Křivánek – baskytara, zpěv, Milan Kočí – klávesy, zpěv, Karel Kučera – bicí.
Nová motivace a práce v oblasti vlastní tvorby vyúsťuje v nahrávání dalšího, v pořadí již třetího alba ČÁRA ŽIVOTA, na kterém se kromě Víťu, Milana a Pavla autorsky i hráčsky podílejí bývalí členové - Adolf Štěpáník (účastní se i několika vystoupení) a Pavel Cyril Grim. Nové, instrumentálně, technicky i zvukově propracovanější album je pokřtěno 13. prosince 1997 v Jesenci u Konice starostou města Konice Petrem Kašparovským a redaktorem TV NOVA Olomouc Zdeňkem Zukalem na velkolepé akci – jedné z největších v historii skupiny vůbec. I nadále můžeme písně z alba ČÁRA ŽIVOTA slyšet v rádiích RUBI, HANÁ, PRAHA atd., kde se opět umísťují v hitparádách. Počátkem r. 1998 začíná kapela také spolupráci s novým zvukovým technikem Honzou Vařekou (ex Kontakt, Styl), který mj. posiluje její vokální projev.
MARASD pokračuje řadou úspěšných vystoupení ve stejném složení až do konce roku 1999, kdy poslední dva dny v roce přinášejí opět dvojnásobnou, nějaký čas však již připravovanou změnu. 30. prosince – z důvodu přílišného pracovního vytížení v zaměstnání – usedá naposledy (ale ne napořád) za bicí soupravu Karel Kučera. 31. prosince - na silvestrovské akci přelomu století na náměstí T.G.M. v Prostějově udává již rytmus kapele MARASD Oldřich Vožda (ex Black Ladies, Godless Truth, CH.P.D., Motors), zároveň se však na tomto místě loučí další zakládající člen – klávesista Milan Kočí. Na jeho post nastupuje Pepa Hrabal (ex Make-Up, Deprex, Yaga). MARASD tedy nadále pokračuje v činnosti ve složení: Víťa Křivánek – kytara, zpěv, Pavel Křivánek – baskytara, zpěv, Pepa Hrabal – klávesy, Olda Vožda – bicí.
Karel Kučera již sice aktivně nepůsobí při živých produkcích kapely, o to víc se však věnuje agentážní a manažerské činnosti jakoby ve „skrytém zákulisí“. Především z jeho popudu a dřívějších plánů natáčí MARASD koncem r. 2000 a počátkem r. 2001 čtvrté album s názvem DEN JE KRÁL. Přináší z větší části převzaté skladby z domácí i zahraniční produkce – více či méně upravené do modernější podoby, vlastní skladbu NA CO MYSLÍŠ a discoremix snad největšího hitu NESMÍŠ VŠECHNO VÁŽNĚ BRÁT. Na albu se jako host instrumentálně podílí kromě Karla Kučery také Milan Kočí (klávesy zpěv – skl. č. 10) a Honza Vařeka (vokály).
Album DEN JE KRÁL je pokřtěno na další velkolepé akci konané 21. července 2001 v zámeckém parku v Konici, která je rovněž oslavou 10-letého působení MARASDu. Účastní se jí všichni bývalí členové (Karel Kučera, Harry Kočí, Milan Kočí, Adolf Štěpáník, Ladislav Antl, Pavel Grim a Věra Vrbová ((Křivánková)). Celá akce je pro velký ohlas u publika zopakována ještě o týden později v městečku Jevíčko, které je již od počátku jedním z klíčových míst živých produkcí kapely. Počátkem r. 2002 natáčí MARASD v produkci a za účasti Karla Kučery videoklip k písni PŘED SVÍTÁNÍM, přizván je taktéž bývalý klávesista Milan Kočí.
I přes nesporné úspěchy se začínají mezi členy „poslední sestavy“ projevovat problémy a názorové neshody, které vrcholí koncem roku 2001a začátkem roku 2002. Po vystoupeních 25. května na revival festivalu v Mořicích a 5. června na tradičním „Sluníčko“ festivalu na Plumlovské přehradě vyúsťuje celá situace v rozdvojení skupiny na dvě části – Pavel Křivánek, Oldřich Vožda, Pepa Hrabal spolu s kytaristou Miroslavem Sklenářem (ex Excalibur, Deprex, Arest) a technikem Honzou Vařekou pokračují v činnosti pod názvem VERUNA a Víťa Křivánek přechází do prostějovské formace MAKE-UP.
Jak se již v minulosti několikrát zdálo, zdá se i nyní, že rozdělením "poslední sestavy" historie MARASDu nekončí. Skupina se na jaře r. 2003 po roce opět schází - tentokrát v "předposlední sestavě" (Víťa Křivánek, Pavel Křivánek, Karel Kučera, Milan Kočí), aby připravila pro své příznivce nový koncert konaný 19. dubna 2003 v Jesenci u Konice, na kterém také pokřtí právě dokončené album disco-remixů jejích nejznámějších skladeb. Akce proběhne za velké divácké účasti, přítomny jsou taktéž kamery a nahrávací technika pro pozdější zpracování na live DVD. Členové této sestavy se rozhodnou pokračovat dále v koncertní činnosti - až na Milana Kočího, kterého následně u kláves opět střídá Pepa Hrabal. V létě r. 2003 natáčí Marasd videoklip na cover-verzi známé melodie"Seru si to v bleděmodrym Trabantu", který je poprvé veřejně promítán a pokřtěn opět na koncertě v Jesenci u Konice 22. 11. 2003. Poté je taktéž několikrát odvysílán na TV - "Óčko".
Další - výrazná změna v obsazení přichází v létě 2004. Po nezrealizovaném vystoupení na sraze Trabantů v Jívce - Vernéřovicích (místo, kde byl natočen videoklip) opouští kapelu nečekaně (již podruhé) Karel Kučera a s ním i Pepa Hrabal. Za bicí soupravu usedá mladičký talent z Prostějova Lukáš Pavlík (S.T.O.R.M., Astor, Black Rose, Animé, Equirhodont), za klávesami se objeví dočasně Radek Špicera (Astor, Black Rose), poté Pavel Hruda (S.T.O.R.M.) a také Ivoš Přikryl (ex Styl aj.). Na několika akcích v průběhu r. 2005 a 2006 můžeme u kláves opět vidět Pepu Hrabala a období "střídání klávesáků" je završeno Pepovým návratem natrvalo. MARASD tedy nadále pokračuje v sestavě: Víťa Křivánek - kytara, zpěv, Pavel Křivánek - baskytara, zpěv, Lukáš Pavlík - bicí a Pepa Hrabal - klávesy, zpěv.V současné době skupina natáčí ve studiu Deltaphon records nové album s vlastními skladbami, které má být pokřtěno na další velkolepé akci konané 12. srpna 2006, která bude taktéž oslavou 15 letého výročí působení kapely.