Massive Attack, kultovní kapela, pionýři trip-hopu. Svou tvorbou a hudbou, svým hypnotickým zvukem, vroucími melodiemi, dubovými náladami, hlasovým kouzlením a temnými hip-hopovými rytmy ovlivnili a pozměnili řadu muzikantů a umělců své generace....
O-skupine
Massive Attack, kultovní kapela, pionýři trip-hopu. Svou tvorbou a hudbou, svým hypnotickým zvukem, vroucími melodiemi, dubovými náladami, hlasovým kouzlením a temnými hip-hopovými rytmy ovlivnili a pozměnili řadu muzikantů a umělců své generace. S jejich začátkem je potřeba se vrátit do roku 1983, a to konkrétně k formaci The Wild Bunch, jenž byla tehdy úspěšným sound-systémem, který patřil svým kolísáním od punku k reggea nebo r&b, k významným počinům na bristolské klubové scéně. Popularita rostla, psal se rok 87 a dva členové The Wild Bunch, Andrew "Mushroom" Vowles a Grant "Daddy G" Marshall se dávají dohromady s místním graffity umělcem 3-D (Robertem del Naja). Dávají se tak dohromady Massive Attack.
Jejich první společní singl se jmenuje "Daydreaming" a podílí se na něm s vokálem Shary Nelson a raper Tricky. Skladba vychází o rok později, tedy v roce 1991, i na jejich debutovém album pojmenovaném "Blue Lines". Album s nadčasově hitovou skladbou "Unfinished Sympathy", se setkává s pozitivním ohlasem kritiků i posluchačů, ovlivňuje Portishead nebo Morcheebu, stává se manifestem nově zrozeného žánru "the Bristol sound" (nebo též acid rap), rodí se nový hudební styl trip-hop. Středně pomalé, ležérní beaty, osobitě temnější atmosféra. A kapela si v rámci boji proti válce v Iráku, proti Operaci Pouštní bouře, mění načas jméno pouze na Massive. Další deska, "Protection", přišla na svět o tři roky později a singlem z ní byla skladba "Sly". Tu, jako jedna z hostí alba, nazpívala Nicolette (v červnu v Roxy), dalšími hvězdami desky byli například nejen soundtrackový skladatel Craig Armstrong s instrumentálními pasážemi, na skladbách "Protection" a "Better Things" zpěvačka ze skupiny Everything But The Girl Tracey Thorn nebo také, již naposled, Tricky. Album hlubšího a osamělejšího ražení s patrnějšími vlivy reagea a dubu, které také zremixoval Mad Professor s názvem "No Protection". Massive Attack vyjíždějí na turné, spolupracují s Madonnou, remixují např. Garbage. A pomalu to přichází, do hi-fi věží se vytesává datum 12. května 1998. Vychází deska "Mezzanine". Evoluční, temnější, zkresleně kytarovější, zvukově tajuplnější s nepojmenovatelnou atmosférou. Deska se stává kultovní, oceňované na Brit Awards, umisťovaná v desítkách žebříčcích. Skladby jako "Angel", "Risingson" nebo jejich nejslavnější hit "Teardrop". Na coveru lze číst jména jako Elizabeth Fraser z Cocteu Twins, nově Sara Jay či opětovně Horace Andy. Potenciál každé skladby se ždíme v mnoha filmech a seriálech, které staví na důrazném rytmu a poskvrněných náladách (Snatch, Go, Pí, La Femme Nikita, 24...). Konají se koncerty s několika živými nástroji (kytara, bass-kytara, bicí, klávesy), a to vše zabalené ve světelné a visuální show. Avšak se změnou zvuku, s nesouhlasem pojetí desky odchází ze skupiny Mushroom. Skupina pokračuje jako duo, spolupracuje s kdekým, avšak později kapelu opouští z rodinných důvodu i Marshall, kterého ve skupině nahrazuje producent Neil Davidge. Po pěti letech čekání, tedy v roce 2003, vydávají Massive Attack svou čtvrtou desku s roztříštěným názvem "100th Window". Ta se však s razantně velkým ohlasem fanoušků a kritik nesetkala. Kapela prozkoumávala nový vesmír, pochmurný a bezútěšný, plný zádumčivé atmosféry, hloubajících zvukových ploch. Album jiné, přesto skvělé. Stinné, minimalisticky dlouhé s tepajícími rytmy a náladami, které podpořila i hostující zpěvačka Sinéad O'Connor (v červenci v Praze).
Kromě klasických alb mají Massive Attack také na triku dva soundtracky a to k filmům "Danny The Dog" a "Bullet Boy" britského režiséra Saula Dibba. V květnu 2006 vychází singl "Live With Me" k albu "Collected", skládající se z výběru toho nejlepšího, co za 15 let historie Massive Attack vydali a to i ve videoklipové sféře. Massive Attack nyní tráví čas nahráváním pátého alba s názvem "Weather Underground". Z originální trojky ji tvoří dva, Del Naja a Marshall, který se vrátil z mateřské. Postup natáčení je, že každý tvoří materiál ve svém studiu, 3-D společně s producentem Neil Davidgem, materiál, který až ke konci spojí dohromady. Jako vokalisté se na albu budou podílet Dot Allison, Horace Andy, Mike Patton nebo Mos Def. "Weather Underground", prý plný gotického soulu, by měl vyjít začátkem roku 2007. V součastné době, ale máme příležitost zažít Massive Attack naživo, prožít temně hudební útok na naše smysly...
Autor: uživatel weroniquell
Jejich první společní singl se jmenuje "Daydreaming" a podílí se na něm s vokálem Shary Nelson a raper Tricky. Skladba vychází o rok později, tedy v roce 1991, i na jejich debutovém album pojmenovaném "Blue Lines". Album s nadčasově hitovou skladbou "Unfinished Sympathy", se setkává s pozitivním ohlasem kritiků i posluchačů, ovlivňuje Portishead nebo Morcheebu, stává se manifestem nově zrozeného žánru "the Bristol sound" (nebo též acid rap), rodí se nový hudební styl trip-hop. Středně pomalé, ležérní beaty, osobitě temnější atmosféra. A kapela si v rámci boji proti válce v Iráku, proti Operaci Pouštní bouře, mění načas jméno pouze na Massive. Další deska, "Protection", přišla na svět o tři roky později a singlem z ní byla skladba "Sly". Tu, jako jedna z hostí alba, nazpívala Nicolette (v červnu v Roxy), dalšími hvězdami desky byli například nejen soundtrackový skladatel Craig Armstrong s instrumentálními pasážemi, na skladbách "Protection" a "Better Things" zpěvačka ze skupiny Everything But The Girl Tracey Thorn nebo také, již naposled, Tricky. Album hlubšího a osamělejšího ražení s patrnějšími vlivy reagea a dubu, které také zremixoval Mad Professor s názvem "No Protection". Massive Attack vyjíždějí na turné, spolupracují s Madonnou, remixují např. Garbage. A pomalu to přichází, do hi-fi věží se vytesává datum 12. května 1998. Vychází deska "Mezzanine". Evoluční, temnější, zkresleně kytarovější, zvukově tajuplnější s nepojmenovatelnou atmosférou. Deska se stává kultovní, oceňované na Brit Awards, umisťovaná v desítkách žebříčcích. Skladby jako "Angel", "Risingson" nebo jejich nejslavnější hit "Teardrop". Na coveru lze číst jména jako Elizabeth Fraser z Cocteu Twins, nově Sara Jay či opětovně Horace Andy. Potenciál každé skladby se ždíme v mnoha filmech a seriálech, které staví na důrazném rytmu a poskvrněných náladách (Snatch, Go, Pí, La Femme Nikita, 24...). Konají se koncerty s několika živými nástroji (kytara, bass-kytara, bicí, klávesy), a to vše zabalené ve světelné a visuální show. Avšak se změnou zvuku, s nesouhlasem pojetí desky odchází ze skupiny Mushroom. Skupina pokračuje jako duo, spolupracuje s kdekým, avšak později kapelu opouští z rodinných důvodu i Marshall, kterého ve skupině nahrazuje producent Neil Davidge. Po pěti letech čekání, tedy v roce 2003, vydávají Massive Attack svou čtvrtou desku s roztříštěným názvem "100th Window". Ta se však s razantně velkým ohlasem fanoušků a kritik nesetkala. Kapela prozkoumávala nový vesmír, pochmurný a bezútěšný, plný zádumčivé atmosféry, hloubajících zvukových ploch. Album jiné, přesto skvělé. Stinné, minimalisticky dlouhé s tepajícími rytmy a náladami, které podpořila i hostující zpěvačka Sinéad O'Connor (v červenci v Praze).
Kromě klasických alb mají Massive Attack také na triku dva soundtracky a to k filmům "Danny The Dog" a "Bullet Boy" britského režiséra Saula Dibba. V květnu 2006 vychází singl "Live With Me" k albu "Collected", skládající se z výběru toho nejlepšího, co za 15 let historie Massive Attack vydali a to i ve videoklipové sféře. Massive Attack nyní tráví čas nahráváním pátého alba s názvem "Weather Underground". Z originální trojky ji tvoří dva, Del Naja a Marshall, který se vrátil z mateřské. Postup natáčení je, že každý tvoří materiál ve svém studiu, 3-D společně s producentem Neil Davidgem, materiál, který až ke konci spojí dohromady. Jako vokalisté se na albu budou podílet Dot Allison, Horace Andy, Mike Patton nebo Mos Def. "Weather Underground", prý plný gotického soulu, by měl vyjít začátkem roku 2007. V součastné době, ale máme příležitost zažít Massive Attack naživo, prožít temně hudební útok na naše smysly...
Autor: uživatel weroniquell