O-skupine
Megadeth, neboli zkomolenina slovíčka "Megadeath" by se tedy dalo volně přeložit jako "masová smrt", skupina vždy zpívala na témata válka, rasismus, politika... atd. Zároveň patří do tzv. "Velké Trash-metalové Čtyřky" tj. METALLICA, MEGADETH, SLAYER a ANTHRAX.
Vše začalo už v r.1982 a začalo to paradoxně vznikem jiné skupiny a to když se dávala dohromady dnes už dobře známá METALLICA. Lars Ulrich a James Hetfield potřebovali jednoho sólového kytaristu a stal se jím velice talentovaný "zrzavý" mladík Dave Mustaine, jehož slabost však byli drogy a alkohol. O rok později, když byla METALLICA na výletě v New Yorku a když měla skoro hovové své první album to už ale Dave přehnal (podle www.metalopolis.net údajně při svém excesu "zboural náklaďák se zvukovou technikou") ...a Jamesem Hetfieldem byl ze skupiny nekompromisně a okamžitě vyhozen. Dave Mustaine rozhodně neskrýval vztek a je dobře známo, že si tehdy dal za cíl vytvořit lepší skupinu než METALLICA, (a možná i to, že se ze své drogové a alkoholové závislosti vyléčí, protože se mu to přece jen nakonec r. 1990 povedlo, ale o tom až později). Dave Mustaine tak začal se svojí misí, první jeho spoluhráč byl basskytarista David Ellefson (a vydržel s ním nejdéle až do r. 2002), místo sólového kytaristy zaujal Chris Poland a bicích se ujal Gar Samuelson.
R. 1985 Megadeth vydali svou první desku a nesla název "KILLING IS MY BUSINES...AND BUSINES IS GOOD". Šlo o solidní nahrávku, kterou si MEGADETH získali nějáke ty fanoušky, ale stále to nestačilo, slabinou nahrávky byl především špatný zvuk. Megadeth tehdy od své nahrávací firmy obdrželi na nahrání své prvotiny pouze 8000 amerických dolarů, a na zvuku je to opravdu dost znát. Asi nejuznávanější písní alba je "Mechanix", kterou Dave napsal a složil ještě při svém působení v Metallice, na prvním albu Metallicy vyšla píseň pod názvem "The Four Horsemen" a samozřejmě v trochu jiném kabátě.
R. 1986 dostali Megadeth na svoji druhou desku konečně větší finanční příděl a tak nikomu nezískali nic dlužni. Jejich druhé album "PEACE SELLS... BUT WHO IS BUYING?" zaznamenalo oproti svému předchůdci raketový vzestup a Megadeth se tak začali dostávat do povědomí veškeré široké veřejnosti. Tato deska byla oproti své předchozí lepší asi ve všem, dominovala tentokrát dobrým zvukem (album se dá dobře poslouchat i dnes) a především větším tahem na bránu a dobrými nápady, za poslech totiž stojí určitě všechny skladby. Asi nejznámější je píseň stejnojmeného názvu "Peace Sells..." nebo vstupní nářez "Wake Up Dead", ale ostatní písně si také drží vysoký standard".
R. 1988 přišel první problém a to když musel Dave Mustaine hledat dva nové členy skupiny, poté co vyhodil bubeníka Samuelsona a kytaristu Polanda. K bicím zasedl Chuck Behler a sólové kytary se chopil Jeff Young. Oba vydrželi ve skupině pouze dva roky, ale odvedli velice dobrou práci. Nové album (také 1988) neslo název "SO FAR...SO GOOD...SO WHAT?" a za svým předchůdcem nezaostávalo a jestli ano, tak jen o jediný vlásek metalisty. Deska se zabývala (válečnou) politikou a podobnými problémy. Po úvodním intru přichází na řadu asi nejopěvovanější a nejznámější nahrávka alba "Set The World Afire", další povedené kousky jsou např. "In My Darkest Hour", nebo zdařilá cover-verze "Anarchy In The U.K." od punkových klassiků SEX PISTOLS, píseň má trochu upravený text a o poznání hutnější zvuk ...za poslech ale stojí opět všechny písně.
Megadeth už nebyli velkou neznámou a hodně lidí vědělo, že se od nich může dočkat kvalitní hudby, to vše jen potvrdily r. 1990 kdy vydali další řadovou desku "RUST IN PEACE". Dave Mustaine před nahráváním tohoto alba opět měnil sestavu, tato změna se však zatraceně vyplatila. Novým bubeníkem se stal Nick Menza a novým sólovým kytaristou Marty Friedman. Tato sestava (Mustaine-Friedman-Ellefson-Menza) je dodnes považována za "klasickou sestavu" Megadeth a fungovala až do r. 1998. Opět stojí za to poslechnout si celé album, jinak asi nejlepšími kousky alba jsou např. písně "Holly Wars", nebo "Hangar 18". Za zlaté období trash-metalu je sice považován MASTER OF PUPPETS od Metallicy, přesto se dnes právě album RUST IN PEACE od Megadeth hodnotí jako technicky nejlepší trash-metalová deska všech dob.
Po úspěchu alba RUST IN PEACE byla všechna pozornost upřena jen na ty nejlepší a Megadeth mezi těch pár dnes už legendárních trash-metalových skupin bezpochyb patřily. Hlad po jejich dalším albu neznal neměl meze a proto se další deska "COUNTDOWN TO EXTINCTION" (1992) stala nejprodávanějším albem v historii MEGADETH. Oproti předchozí desce Megadeth poněkud zvolnili, přidali na melodičnosti, album bychom tak mohli částečně zařadit spíš do heavy-metalu. Nejslavnější písní alba i celé skupiny zároveň je notoricky známá "Symphony Of Destruction" přesto opět vřele doporučuju poslechnout si celé album, je opravdu povedené.
R. 1994 byli nejspíš Megadeth na vrcholu veškerých sil, čemuž odpovídala i monstrózní propagace dalšího alba "YOUTHANASIA" (ve volném překladu "mladost", jinak zkomolenina slova Euthanasia). Album opět ubíralo na obrátkách, zato Megadeth přidali dost tvořivosti a výsledkem bylo, že se deska stala druhou nejprodávanější v historii MEGADETH, byl to sice začátek měnícího se stylu megadeth, přesto byla YOUTHANASIA vyjímečnou deskou která dominovala jak něžností, tak i úderností. Opět radím poslechnout si celou desku, protože se řadí mezi ty nejlepší od MEGADETH.
Po další zdařilé řadovce vydali MEGADETH r. 1995 album "HIDDEN TREASURES", na které vydali 8 nezveřejněných písní, z toho šest písní, které nahráli pro filmový průmysl (z nich asi nejlepší "Angry Again" z filmu "Poslední akční hrdina") a dvě předělávky a to "Paranoid" od BLACK SABBATH a "No More Mr. Niceguy" od ALICE COOPERa.
R. 1997 vydali Megadeth další řadové album "CRYPTIC WRITINGS", prodejnost šplhala opět vysoko, ale přece jen ne tak, jak se to čekalo. Styl Megadeth opět zvolňoval, navíc deska byla poslední, na ktré hráli Megadeth v klasické sestavě "Mustaine-Friedman-Ellefson-Menza". Na desce dominují zejména písně "She-Wolf", "A Seecret Place", nebo rockově laděná "Trust".
R. 1999 Megadeth pokračovali ve svém hudebním vývoji a to odvážněji, než kdy předtím. Album neslo symbolicky název "RISK" a oběktivně vzato (z hlediska mizerné prodejnosti) se toto riskování nevyplatilo. Veleslavným Megadeth nehrálo do karet ani to, že před nahráváním desky odešel ze skupiny bubeník Nick Menza. Na jeho místě ho nahradil Jimmy DeGrasso. Úpřímě řečeno album RISK byl poměrně dost zdařilý kousek, který stojí za to vyslechnou, většina Hard-Rockových skupin by se za toto album nemusela stydět, ba dokonce by s ním možná udělali i díru do světa, jenže od Megadeth jejich fanoušci očekávali pořádnou dávku metalu a té se prostě nedočkali. Mezi lepší písně tohoto alba patří např. "Crush 'Em", "Insomnia", nebo "Prince Of Darkness", která se ze všech písní na albu asi nejvíce drží metalové šablony.
Před nahráváním dalšího alba odešel ze skupiny Marty Friedman, který je dnes považován za jednoho z nejlepších kytaristů všech dob. Jako důvod odchodu uváděl svoji potřebu se hudebně dál rozvíjet a že chce zkusit něco nového. Novým kytaristou se stal Al Pitrelli. Megadeth tak opět neměli lehkou situaci v momentě, kdy si chtěli udobřit metalové fanoušky. Nová deska měla představovat návrat ke starým časům, vyšla r. 2001 a nesla název "THE WORLD NEEDS A HERO". Zvuk alba byl až strašidelně hutný a vzhledem k tomu že Megadeth jsou Metalová skupina byl zvuk prostě zatraceně dobrý, byla to ale jedina znamenitá věc, která na albu vynikala. deska působí dost křečovitě, stejně samotné hudební nápady, přesto přísně jako třeba "1000 Times Goodbye", nebo "Moto Psycho" stojí za poslech.
Nový kytarista Al Pitrelli moc nezapadl a na nátlak Davea Mustainea tak ze skupiny odešel. Dave celou situaci kometnoval se slovy, že: "Al byl příjemný hoch a výborný kytarista, ale do skupiny se prý nehodil a navíc měl problémy s alkoholem, což bylo velice nepříjemné" ...jak si to kdysi Dave sám vyzkoušel.
V létě 2002 se však Megadeth nečekaně rozpadli. Dave Mustainea aneb mozek skupiny a autor všech textů si nepříjemě poranil zápěstí tak, že mu to nedovolovalo hrát na kytaru a skupinu tak oficiálně rozpustil.
Všem těm, kdo mysleli že MEGADETH už je hudba minulosti a že už o nich neuslyší se dostala už r. 2004 jasná odpověď v podobě nového alba "THE SYSTEM HAS FAILED", na kterém pracoval Dave sám. Album nahrál s najatými muzikanty, bicí nahrál Vinnie Colaiuta, místo basskytaristy ve studiu zastal Jimmy Sloas a na kytaru spolu s Davem Mustaineem hrál jeho parťák z dávných časů Chris Poland, který se skupinou vydal první dvě alba. Fanoušky Megadeth možná zklamala sestava skupiny, která se po nahrání a vydání alba rozprchna, takže musel Dave navíc hledat novou sestavu pro koncertování. Deska samotná ale fanoušky rozhodně nezklamala. Za poslech po dlouhé době stojí opět všechny skladby, zvuk nemá chybu a o nápady není nouze, navíc album rozhodně není pomalé. O návratu k nejslavnějším časům se sice mluvit nedá, ale album THE SYSTEM HAS FAILED je albem určitě nadstandartním.
Z hlediska prodejnosti desek zaznamenali MEGADETH nevídané úspěch, nicméně z tohoto úhlu pohledu se sen Davea Mustainea nevyplnil a METALLICU tak nepokořil. Vytvořil ale skupinu, která byla ve své době jednou z nejlepších a dnes je proto zaslouženě legendou.
Vše začalo už v r.1982 a začalo to paradoxně vznikem jiné skupiny a to když se dávala dohromady dnes už dobře známá METALLICA. Lars Ulrich a James Hetfield potřebovali jednoho sólového kytaristu a stal se jím velice talentovaný "zrzavý" mladík Dave Mustaine, jehož slabost však byli drogy a alkohol. O rok později, když byla METALLICA na výletě v New Yorku a když měla skoro hovové své první album to už ale Dave přehnal (podle www.metalopolis.net údajně při svém excesu "zboural náklaďák se zvukovou technikou") ...a Jamesem Hetfieldem byl ze skupiny nekompromisně a okamžitě vyhozen. Dave Mustaine rozhodně neskrýval vztek a je dobře známo, že si tehdy dal za cíl vytvořit lepší skupinu než METALLICA, (a možná i to, že se ze své drogové a alkoholové závislosti vyléčí, protože se mu to přece jen nakonec r. 1990 povedlo, ale o tom až později). Dave Mustaine tak začal se svojí misí, první jeho spoluhráč byl basskytarista David Ellefson (a vydržel s ním nejdéle až do r. 2002), místo sólového kytaristy zaujal Chris Poland a bicích se ujal Gar Samuelson.
R. 1985 Megadeth vydali svou první desku a nesla název "KILLING IS MY BUSINES...AND BUSINES IS GOOD". Šlo o solidní nahrávku, kterou si MEGADETH získali nějáke ty fanoušky, ale stále to nestačilo, slabinou nahrávky byl především špatný zvuk. Megadeth tehdy od své nahrávací firmy obdrželi na nahrání své prvotiny pouze 8000 amerických dolarů, a na zvuku je to opravdu dost znát. Asi nejuznávanější písní alba je "Mechanix", kterou Dave napsal a složil ještě při svém působení v Metallice, na prvním albu Metallicy vyšla píseň pod názvem "The Four Horsemen" a samozřejmě v trochu jiném kabátě.
R. 1986 dostali Megadeth na svoji druhou desku konečně větší finanční příděl a tak nikomu nezískali nic dlužni. Jejich druhé album "PEACE SELLS... BUT WHO IS BUYING?" zaznamenalo oproti svému předchůdci raketový vzestup a Megadeth se tak začali dostávat do povědomí veškeré široké veřejnosti. Tato deska byla oproti své předchozí lepší asi ve všem, dominovala tentokrát dobrým zvukem (album se dá dobře poslouchat i dnes) a především větším tahem na bránu a dobrými nápady, za poslech totiž stojí určitě všechny skladby. Asi nejznámější je píseň stejnojmeného názvu "Peace Sells..." nebo vstupní nářez "Wake Up Dead", ale ostatní písně si také drží vysoký standard".
R. 1988 přišel první problém a to když musel Dave Mustaine hledat dva nové členy skupiny, poté co vyhodil bubeníka Samuelsona a kytaristu Polanda. K bicím zasedl Chuck Behler a sólové kytary se chopil Jeff Young. Oba vydrželi ve skupině pouze dva roky, ale odvedli velice dobrou práci. Nové album (také 1988) neslo název "SO FAR...SO GOOD...SO WHAT?" a za svým předchůdcem nezaostávalo a jestli ano, tak jen o jediný vlásek metalisty. Deska se zabývala (válečnou) politikou a podobnými problémy. Po úvodním intru přichází na řadu asi nejopěvovanější a nejznámější nahrávka alba "Set The World Afire", další povedené kousky jsou např. "In My Darkest Hour", nebo zdařilá cover-verze "Anarchy In The U.K." od punkových klassiků SEX PISTOLS, píseň má trochu upravený text a o poznání hutnější zvuk ...za poslech ale stojí opět všechny písně.
Megadeth už nebyli velkou neznámou a hodně lidí vědělo, že se od nich může dočkat kvalitní hudby, to vše jen potvrdily r. 1990 kdy vydali další řadovou desku "RUST IN PEACE". Dave Mustaine před nahráváním tohoto alba opět měnil sestavu, tato změna se však zatraceně vyplatila. Novým bubeníkem se stal Nick Menza a novým sólovým kytaristou Marty Friedman. Tato sestava (Mustaine-Friedman-Ellefson-Menza) je dodnes považována za "klasickou sestavu" Megadeth a fungovala až do r. 1998. Opět stojí za to poslechnout si celé album, jinak asi nejlepšími kousky alba jsou např. písně "Holly Wars", nebo "Hangar 18". Za zlaté období trash-metalu je sice považován MASTER OF PUPPETS od Metallicy, přesto se dnes právě album RUST IN PEACE od Megadeth hodnotí jako technicky nejlepší trash-metalová deska všech dob.
Po úspěchu alba RUST IN PEACE byla všechna pozornost upřena jen na ty nejlepší a Megadeth mezi těch pár dnes už legendárních trash-metalových skupin bezpochyb patřily. Hlad po jejich dalším albu neznal neměl meze a proto se další deska "COUNTDOWN TO EXTINCTION" (1992) stala nejprodávanějším albem v historii MEGADETH. Oproti předchozí desce Megadeth poněkud zvolnili, přidali na melodičnosti, album bychom tak mohli částečně zařadit spíš do heavy-metalu. Nejslavnější písní alba i celé skupiny zároveň je notoricky známá "Symphony Of Destruction" přesto opět vřele doporučuju poslechnout si celé album, je opravdu povedené.
R. 1994 byli nejspíš Megadeth na vrcholu veškerých sil, čemuž odpovídala i monstrózní propagace dalšího alba "YOUTHANASIA" (ve volném překladu "mladost", jinak zkomolenina slova Euthanasia). Album opět ubíralo na obrátkách, zato Megadeth přidali dost tvořivosti a výsledkem bylo, že se deska stala druhou nejprodávanější v historii MEGADETH, byl to sice začátek měnícího se stylu megadeth, přesto byla YOUTHANASIA vyjímečnou deskou která dominovala jak něžností, tak i úderností. Opět radím poslechnout si celou desku, protože se řadí mezi ty nejlepší od MEGADETH.
Po další zdařilé řadovce vydali MEGADETH r. 1995 album "HIDDEN TREASURES", na které vydali 8 nezveřejněných písní, z toho šest písní, které nahráli pro filmový průmysl (z nich asi nejlepší "Angry Again" z filmu "Poslední akční hrdina") a dvě předělávky a to "Paranoid" od BLACK SABBATH a "No More Mr. Niceguy" od ALICE COOPERa.
R. 1997 vydali Megadeth další řadové album "CRYPTIC WRITINGS", prodejnost šplhala opět vysoko, ale přece jen ne tak, jak se to čekalo. Styl Megadeth opět zvolňoval, navíc deska byla poslední, na ktré hráli Megadeth v klasické sestavě "Mustaine-Friedman-Ellefson-Menza". Na desce dominují zejména písně "She-Wolf", "A Seecret Place", nebo rockově laděná "Trust".
R. 1999 Megadeth pokračovali ve svém hudebním vývoji a to odvážněji, než kdy předtím. Album neslo symbolicky název "RISK" a oběktivně vzato (z hlediska mizerné prodejnosti) se toto riskování nevyplatilo. Veleslavným Megadeth nehrálo do karet ani to, že před nahráváním desky odešel ze skupiny bubeník Nick Menza. Na jeho místě ho nahradil Jimmy DeGrasso. Úpřímě řečeno album RISK byl poměrně dost zdařilý kousek, který stojí za to vyslechnou, většina Hard-Rockových skupin by se za toto album nemusela stydět, ba dokonce by s ním možná udělali i díru do světa, jenže od Megadeth jejich fanoušci očekávali pořádnou dávku metalu a té se prostě nedočkali. Mezi lepší písně tohoto alba patří např. "Crush 'Em", "Insomnia", nebo "Prince Of Darkness", která se ze všech písní na albu asi nejvíce drží metalové šablony.
Před nahráváním dalšího alba odešel ze skupiny Marty Friedman, který je dnes považován za jednoho z nejlepších kytaristů všech dob. Jako důvod odchodu uváděl svoji potřebu se hudebně dál rozvíjet a že chce zkusit něco nového. Novým kytaristou se stal Al Pitrelli. Megadeth tak opět neměli lehkou situaci v momentě, kdy si chtěli udobřit metalové fanoušky. Nová deska měla představovat návrat ke starým časům, vyšla r. 2001 a nesla název "THE WORLD NEEDS A HERO". Zvuk alba byl až strašidelně hutný a vzhledem k tomu že Megadeth jsou Metalová skupina byl zvuk prostě zatraceně dobrý, byla to ale jedina znamenitá věc, která na albu vynikala. deska působí dost křečovitě, stejně samotné hudební nápady, přesto přísně jako třeba "1000 Times Goodbye", nebo "Moto Psycho" stojí za poslech.
Nový kytarista Al Pitrelli moc nezapadl a na nátlak Davea Mustainea tak ze skupiny odešel. Dave celou situaci kometnoval se slovy, že: "Al byl příjemný hoch a výborný kytarista, ale do skupiny se prý nehodil a navíc měl problémy s alkoholem, což bylo velice nepříjemné" ...jak si to kdysi Dave sám vyzkoušel.
V létě 2002 se však Megadeth nečekaně rozpadli. Dave Mustainea aneb mozek skupiny a autor všech textů si nepříjemě poranil zápěstí tak, že mu to nedovolovalo hrát na kytaru a skupinu tak oficiálně rozpustil.
Všem těm, kdo mysleli že MEGADETH už je hudba minulosti a že už o nich neuslyší se dostala už r. 2004 jasná odpověď v podobě nového alba "THE SYSTEM HAS FAILED", na kterém pracoval Dave sám. Album nahrál s najatými muzikanty, bicí nahrál Vinnie Colaiuta, místo basskytaristy ve studiu zastal Jimmy Sloas a na kytaru spolu s Davem Mustaineem hrál jeho parťák z dávných časů Chris Poland, který se skupinou vydal první dvě alba. Fanoušky Megadeth možná zklamala sestava skupiny, která se po nahrání a vydání alba rozprchna, takže musel Dave navíc hledat novou sestavu pro koncertování. Deska samotná ale fanoušky rozhodně nezklamala. Za poslech po dlouhé době stojí opět všechny skladby, zvuk nemá chybu a o nápady není nouze, navíc album rozhodně není pomalé. O návratu k nejslavnějším časům se sice mluvit nedá, ale album THE SYSTEM HAS FAILED je albem určitě nadstandartním.
Z hlediska prodejnosti desek zaznamenali MEGADETH nevídané úspěch, nicméně z tohoto úhlu pohledu se sen Davea Mustainea nevyplnil a METALLICU tak nepokořil. Vytvořil ale skupinu, která byla ve své době jednou z nejlepších a dnes je proto zaslouženě legendou.