Kapelu Modrý tanky založil v listopadu 1986 Václav Kunc, když se nechal zlákat ke zpěvu svým spolužákem ze základní školy. Původní sestava byla marginální, vydržela asi dva měsíce, takže jediným kladem se nakonec ukázalo, že v domě, v jehož...
O-skupine
Kapelu Modrý tanky založil v listopadu 1986 Václav Kunc, když se nechal zlákat ke zpěvu svým spolužákem ze základní školy. Původní sestava byla marginální, vydržela asi dva měsíce, takže jediným kladem se nakonec ukázalo, že v domě, v jehož sklepě skupina zkoušela, bydlel jakýsi Patrik Eler, který se stal jejím bubeníkem. Po vystřídání několika kytaristů (prý mezi nimi byli zastánci jak eurodisca tak heavy metalu!) se nakonec obsazení ustálilo v této podobě: Václav Kunc (voc), Patrick "Tlusťoch" Eler (ds), Ian "Puding" Gregar (g), Lukáš "Brouk" Brouček (bg). Zkušenosti s hraním měli jen Pudink a Brouk (zároveň působili ve školní skupině P.O.P., z které se pak vyvinuli Couchette).
Koncertní premiéru si Modrý tanky odbyly na společném koncertě s Třemi sestrami a Demoliční četou v Neutonicích v březnu 1988, předtím ovšem v prosinci ´87 natočily v provizorním studiu skupiny Vítkovo kvarteto i první demokazetu s víceméně punkovým materiálem, nazvanou "Beznaděj?". V dubnu na Rockfestu 88 v rámci koncertu "tvrdé jádro" zažila skupina i první totální nezdar - díky selhání aparatury a zvukaře si zahrála sotva deset minut. Její druhé vystoupení na této akci se ukázalo jako úspěšné, což hezky komentuje Václav Kunc ve své stati o kapele (2002): "V sále plném židlí sedělo přemnoho zadumaných mániček, čekajících na svoji dávku jazz rockové alternativy. Ubozí, byli nuceni vyslechnout hudební blok adolescentní čtveřice, jež jim diktovala mladistvé a rozhořčené songy plné otázek, jež mělo publikum tohoto druhu většinou již dávno zodpovězené. Nicméně intelektuálním šepotem a potleskem povzbuzovali celou kapelu k výkonu, jenž nebyl nakonec až tak špatný." Nejčastějším koncertním působištěm a to hlavně v letech 1988-9 byl však pro MT (a nejen pro ně) strahovský klub 007 (dále např. Praha-Fučíkárna, DK Smíchov, Praha-Žofín, Litomyšl, Hamry u Žďáru n.S.)
Během podzimu 1988 se soubor rozhádal a navíc ztratil zkušebnu, což nakonec vedlo k odchodu baskytaristy Brouka do punkových S.P.S. (basu místo něj přibral ke zpěvu V. Kunc) Ještě předtím, během května a června však Modrý tanky (s hostujícím klávesákem Mirkem Kummerem) stačily realizovat druhé demo s názvem "Všechno špatně" které bylo ovšem tak špatně natočené, že se radši ani neobjevilo v oběhu. Některé texty tohoto dema však bývají společně s texty HNF a Kritické situace označovány za nejvíce anti-militaristické z celého českého punkového spektra. Následně se MT na krátký čas odmlčely. V. Kunc s Gregarem uchystali svůj vlastní projekt Department, ale ten taktéž nedopadl.
Do roku 1989 tedy vstoupila kapela ve trojici - baskytary se napevno chopil zpěvák V. Kunc - a v tomto úsporném nástrojovém obsazení (basa, bicí, kytara) vystupovala až do podzimu, kdy se na postu frontmana objevil Karel Němeček alias "Carl K. Porl", který předtím působil ve spřízněné formaci Nocturno. Ani ten však v souboru příliš dlouho nepobyl. Zjara devadesátého roku se za mikrofon vrátil Kunc a basu začal obsluhovat Jan P. Muchow, zároveň člen Nocturna.
Co se týče stylu, mohli bychom sound skupiny označit jako post-punk, tedy pozdně novoromantický kytarový rock, v němž je cítit celkem zřejmý odkaz na britské formace typu The Cure nebo Joy Division, ale také klasické punkové kořeny. Kapela sem tam do své tvorby promítla i názvuky reggae nebo dokonce blues. Sama své snažení s oblibou nazývala jako "kunc rock". K tomu, jak vlastně písničky MT vznikaly, dnes říká sám Václav Kunc: "Muzika vznikala následujícím způsobem: někdo napsal text (texty psal zpočátku Eler, posléze kamarád členů skupiny Jaroslav Tomčík, potom nejvíce Kunc - pozn. autora), vzal doma španělu se čtyřma strunama (jakože basa), vymyslel linku aby se k tomu dalo zpívat a taky aby se lehce pamatovala. Na zkoušce proběhla předváděčka linky, basák se ji naučil, kytarista to zkopíroval v akordech a bubeník dal rytmus. Žádný Yes, Floydi, T.Y.A. Hodně minimalistickej Kmoch, řekl bych."
V roce 1989 se Modrý tanky spojily s dalšími skupinami ve sdružení "Nezávislá Praha" (slogan: "nezávislá Praha závislá sama na sobě aneb všichni by měli hrát všude"), jimž se díky častému hraní v klubu 007 na Strahově začalo říkat "strahovské kapely" a jejichž oblíbenými podniky byly samozřejmě kavárna Slávia, vinárna a hospoda U zpěváčků, a také hospoda na Žofíně. Kromě "tanků" k sdružení ještě patřily například skupiny Nocturno, Truman Capote, Čínská čtvrť, Couchette, Kurtizány z 25. Avenue a (ač oni sami to nechtějí přiznat) Rány těla.
Modrý tanky se rozpadly na jaře 1991, když po nacvičení nového programu Jan P. Muchow a Ian Gregar odešli založit slavnou českou kytarovku 90. let Ecstasy Of St. Theresa.
Koncertní premiéru si Modrý tanky odbyly na společném koncertě s Třemi sestrami a Demoliční četou v Neutonicích v březnu 1988, předtím ovšem v prosinci ´87 natočily v provizorním studiu skupiny Vítkovo kvarteto i první demokazetu s víceméně punkovým materiálem, nazvanou "Beznaděj?". V dubnu na Rockfestu 88 v rámci koncertu "tvrdé jádro" zažila skupina i první totální nezdar - díky selhání aparatury a zvukaře si zahrála sotva deset minut. Její druhé vystoupení na této akci se ukázalo jako úspěšné, což hezky komentuje Václav Kunc ve své stati o kapele (2002): "V sále plném židlí sedělo přemnoho zadumaných mániček, čekajících na svoji dávku jazz rockové alternativy. Ubozí, byli nuceni vyslechnout hudební blok adolescentní čtveřice, jež jim diktovala mladistvé a rozhořčené songy plné otázek, jež mělo publikum tohoto druhu většinou již dávno zodpovězené. Nicméně intelektuálním šepotem a potleskem povzbuzovali celou kapelu k výkonu, jenž nebyl nakonec až tak špatný." Nejčastějším koncertním působištěm a to hlavně v letech 1988-9 byl však pro MT (a nejen pro ně) strahovský klub 007 (dále např. Praha-Fučíkárna, DK Smíchov, Praha-Žofín, Litomyšl, Hamry u Žďáru n.S.)
Během podzimu 1988 se soubor rozhádal a navíc ztratil zkušebnu, což nakonec vedlo k odchodu baskytaristy Brouka do punkových S.P.S. (basu místo něj přibral ke zpěvu V. Kunc) Ještě předtím, během května a června však Modrý tanky (s hostujícím klávesákem Mirkem Kummerem) stačily realizovat druhé demo s názvem "Všechno špatně" které bylo ovšem tak špatně natočené, že se radši ani neobjevilo v oběhu. Některé texty tohoto dema však bývají společně s texty HNF a Kritické situace označovány za nejvíce anti-militaristické z celého českého punkového spektra. Následně se MT na krátký čas odmlčely. V. Kunc s Gregarem uchystali svůj vlastní projekt Department, ale ten taktéž nedopadl.
Do roku 1989 tedy vstoupila kapela ve trojici - baskytary se napevno chopil zpěvák V. Kunc - a v tomto úsporném nástrojovém obsazení (basa, bicí, kytara) vystupovala až do podzimu, kdy se na postu frontmana objevil Karel Němeček alias "Carl K. Porl", který předtím působil ve spřízněné formaci Nocturno. Ani ten však v souboru příliš dlouho nepobyl. Zjara devadesátého roku se za mikrofon vrátil Kunc a basu začal obsluhovat Jan P. Muchow, zároveň člen Nocturna.
Co se týče stylu, mohli bychom sound skupiny označit jako post-punk, tedy pozdně novoromantický kytarový rock, v němž je cítit celkem zřejmý odkaz na britské formace typu The Cure nebo Joy Division, ale také klasické punkové kořeny. Kapela sem tam do své tvorby promítla i názvuky reggae nebo dokonce blues. Sama své snažení s oblibou nazývala jako "kunc rock". K tomu, jak vlastně písničky MT vznikaly, dnes říká sám Václav Kunc: "Muzika vznikala následujícím způsobem: někdo napsal text (texty psal zpočátku Eler, posléze kamarád členů skupiny Jaroslav Tomčík, potom nejvíce Kunc - pozn. autora), vzal doma španělu se čtyřma strunama (jakože basa), vymyslel linku aby se k tomu dalo zpívat a taky aby se lehce pamatovala. Na zkoušce proběhla předváděčka linky, basák se ji naučil, kytarista to zkopíroval v akordech a bubeník dal rytmus. Žádný Yes, Floydi, T.Y.A. Hodně minimalistickej Kmoch, řekl bych."
V roce 1989 se Modrý tanky spojily s dalšími skupinami ve sdružení "Nezávislá Praha" (slogan: "nezávislá Praha závislá sama na sobě aneb všichni by měli hrát všude"), jimž se díky častému hraní v klubu 007 na Strahově začalo říkat "strahovské kapely" a jejichž oblíbenými podniky byly samozřejmě kavárna Slávia, vinárna a hospoda U zpěváčků, a také hospoda na Žofíně. Kromě "tanků" k sdružení ještě patřily například skupiny Nocturno, Truman Capote, Čínská čtvrť, Couchette, Kurtizány z 25. Avenue a (ač oni sami to nechtějí přiznat) Rány těla.
Modrý tanky se rozpadly na jaře 1991, když po nacvičení nového programu Jan P. Muchow a Ian Gregar odešli založit slavnou českou kytarovku 90. let Ecstasy Of St. Theresa.