Během druhé poloviny uplynulého desetiletí se Reef stali jednou z nejzajímavějších rock´n´rollových kapel v Británii. Jejich privilegované postavení na rockové scéně by mělo potvrdit nové, v pořadí již čtvrté řadové album nazvané GETAWAY....

O-skupine

Během druhé poloviny uplynulého desetiletí se Reef stali jednou z nejzajímavějších rock´n´rollových kapel v Británii. Jejich privilegované postavení na rockové scéně by mělo potvrdit nové, v pořadí již čtvrté řadové album nazvané GETAWAY.

Jedenáct nových skladeb na desce určitě bude výzvou pro jejich konkurenci na britské scéně, skupiny jako jsou The Stereophonics, nebo Travis. Nové album představuje Reef jako už naprosto dospělou rock´n´rollovou kapelu, jejíž zvuk nepodléhá módním trendům, ale která se snaží prosadit vlastní vidění rock´n´rollu. Čtveřice Stringer-House-Bessant-Greensmith na Getaway zúročuje veškeré své dosavadní hudební zkušenosti a evoluci, kterou prošla - to vše potom dovede stmelit v energií intenzivně nabitou čtyřminutovou rockovou písničku...

Samozřejmě se to ale neobejde bez trochu pomoci. Po dvou úspěšných spolupracích s legendárním americkým producentem Georgem Drakouliasem na albech Rides a Glow se Reef rozhodli nechat na svou hudbu působit také další "vlivy". Po zkušebním natočení tří skladeb s britským producentem Al Clayem (Pixies, Stereophonics, Boo Radleys) se po vzájemné shodě domluvili na spolupráci při natáčení celého alba. Během deseti týdnů nový tým zkompletoval celé album. Práce v bruselských studiích ICP skončili v posledních květnových dnech tohoto roku.

"Naše kapela má nový feeling, hodně s tím má co dělat právě osoba producenta," říká Ken. "Myslím, že občas byly podceňovány naše schopnosti psát písničky. V tomhle směru jsme dost pokročili a myslím, že to má co dělat s vlivem Al Claye. Tuhle schopnost dokázal z našich niter jakoby vytáhnout na povrch.. Často jsme slýchávali, že naše komponování je jen instinktivní a ne rozumový, ´mozkový´. Nyní jsme snad dokázali, že to není úplně pravda. "

"Myslím, že je to fakt jasná, přímočará rocková nahrávka, ale objevuje se na ní také takový popový úhel náhledu na věc," tvrdí Gary. Snažili jsme se vtěsnat melodii do tří minut a ten samý čas nabít brilantně podanou rockovou energií. S albem Glow jsme jezdili turné tak dlouho, že když jsme se vrátili zpátky, abychom skládali Rides, tak jsme měli chuť tak akorát zalézt do svých ložnic a hrát na akustické nástroje. Teď, myslím, na to půjdeme trochu jinak."

Reef se cítí hodně "nahoře" a na albu je to znát. Například v závěru skladby "Superhero" uslyšíte smějícího se bubeníka. V souladu s hudební filozofií Reef je prioritou písniček emocionalita, skladby znějí úplně přirozeně, ale zároveň vybuzeně. A když na chvíli Reef opustí energické rockové postupy, zpomalí, aby předvedli baladu, jako je "All I Want", jejíž silný refrén je nedosažitelným snem celé řady "chlapeckých" kapel.

První singl z alba se jmenuje Set The Record Straight, vychází 31. 7. a je především o tancování pro radost. Jak vůbec vypadalo hudební putování kapely k dnešním úspěchům? Čtveřice členů Reef vyrůstala v okolí Glastonbury, Barnstaple a Cheddaru. Gary a Jack se bavili na plážích v okolí Cornish, kde spolu hráli v různých hardcore funk projektech zaměřených především na coververze skladeb slavných interpretů. V roce 1992 se, již společně s Kenem a Domem, přestěhovali do Londýna. Poslouchali různorodou hudbu, vše od Hendrixe, přes Massive Attack až k Jane´s Addiction a společně spontánně jamovali na své nástroje.

Natočili svá první dema a jejich citu pro nové taneční trendy, vášně pro "primal rock" a hudební přirozenosti si všimli vyhledavači talentů Společnosti S2, patřící kolosu Sony Music. Smlouvu jim přineslo demo The Purple Tape. Jejich potenciálu si všiml také Paul Weller a vzal je s sebou na své turné "Wild Wood" v roce 1994. Na konci toho roku podepsali zmiňovanou smlouvu s S2 a vzápětí se uzavřeli do studia, kde s Clivem Martinem natočili debutové album pojmenované Replenish. Replenish, britská odpověď na americké kapely jako Red Hot Chili Peppers, vyšlo v červnu 1995 a objevilo se rovnou na deváté příčce albové hitparády. Singly Good Feeling a Naked vystoupaly na 24., resp. 11. místo hitparády singlů.

Nastoupená jízda Reef se zrychlovala, turné je zavedlo do Ameriky, Austrálie a Japonska, v Londýně hráli jako předkapela The Rolling Stones. Další singl Weird se umístil na 18. místě singlové TOP20. Tímto úspěchem zakončili Reef svůj rok obrovského vzestupu.

Ale to vše byl teprve začátek - celosvětově proslavená se kapela stala díky druhému albu Glow, ozdobenému dvakrát platinovou deskou. Společně s Georgem Drakouliasem na něm Reef pracovali v legendárních londýnských studiích Abbey Road a dokončovali jej v Los Angeles ve studiích Royaltone.

Singl Place Your Hands se stal No.6. britské hitparády, o dvě příčky níž skončil další hitový singl Come Back Brighter (leden 1997). Největší úspěch přišel aý s vydáním alba: Glow vystoupalo přímo na první místo albového žebříčku a osvobodilo britský národ od dlouhé a nesnesitelné tyranie Spice Girls! Následovaly singly Consideration (No.13) a Yer Old (No.21) v létě stejného roku. Kapela musela na začátku roku 1998 zpomalit - vždyť předchozích 18 měsíců byla v jednom kole úspěchů a vzestupu. Přesto začali Reef brzy pracovat na nové desce - Rides začalo vznikat poblíž londýnské Old Street, v létě znovu odletěli do Los Angeles a zpět se vrátili s Georgem Drakouliasem.

"Rides je takové klasické album. Prodáte nějaké desky a chcete si dokázat, jakou hudbu vlastně umíte dělat," říká Gary. "Určitě to není nějaká nahrávka plná hitových singlů, ale nemám ji rád o nic méně než jakoukoli jinou naší desku."

Do roku 1999 Reef vstoupili ještě plni zážitků z podzimního vyprodaného turné po Británii. Rides bylo v dosavadní kariéře Reef považováno kritikou za nejlepší jejich album. Úvodní skladba desky, I´ve Got Something To Say, se dokázala v březnu 1999 dostat do TOP 20.

Nyní přichází Getaway a s ním nová fáze v kariéře Reef, která se vyznačuje pevnou rovnováhou mezi prvky popu a rockovou divokostí jejich živého vystupování. Reef v létě 2000 objíždějí na svém turné britské školy: "Je to o tom, nabídnout mladým možnost výběru. Čtrnáctiletí vidí v televizi a z rádia se na ně valí, s prominutím, blbosti jako S Club 7, nebo Sash! a podobně. Myslím si, že to, co děláme my, je čerstvá věc, ale jediná cesta, jak s lidmi komunikovat je jít za nimi a ukázat jim to. Jsme nejlepší živou kapelou v Británii, o tom nemůže být zatraceně přece žádných pochyb!," tvrdí sebevědomě Gary.