The Smashing Pumpkins je americká alternative-rocková skupina z Chicaga, kterou založil roku 1988 Billy Corgan. Stala jednou z nejznámějších představitelů grunge a alternativní hudby 90.let, kdy byli srovnáváni s kapelami jako Nirvana,...
O-skupine
The Smashing Pumpkins je americká alternative-rocková skupina z Chicaga, kterou založil roku 1988 Billy Corgan. Stala jednou z nejznámějších představitelů grunge a alternativní hudby 90.let, kdy byli srovnáváni s kapelami jako Nirvana, Soundgarden či Pearl Jam. Po rozpadu v roce 2000 se roku 2007 opět sešli a vydali album.
Počátky: 1988-1990
První domácí nahrávky byly vytvořeny v červnu 1988 na kterých ještě hraje Billy na basu a zpívá a James Iha na kytaru jako doprovod používají automacké bicí. Téhož roku se Billy seznámil s D'arcy Wretzky která hrála na housle a hoboj, ale chtěla začít hrát na basu. Naučila se to velmi rychle a tak mohli společně vystoupit 10. září 1988 v klubu Avalon. Bylo jim slíbeno, že mohou hrát další koncerty pokud vymění automatického bubeníka za živého. Tak se rozhodl Billy nějákého vyhledat a seznámil se s Jimmy Chamberlin, který té doby hrával v jazzových kapelách, ale rychle si zvykl na metalový zvuk tehdejších Pumpkins (který časem začal sám utvářet svými rytmickými modely a sóly). Jejich první společný koncert se jmenoval "Light Into Dark" (Ze světla do tmy) a odehrál se ve slavném chicagském klubu Cabaret Metro. S té doby pochází i jejich první demo nahrávky Sun a My Dahlia.
První album: 1991-1992
Jejich první singl I Am One vyšel v květnu 1990, a hned sklidil úspěch svým metalovo/grungeovým stylem (v té době velice populárním). Následoval další singl Tristessa (na přebalu je logo seattleského vydavatelství SUB POP v té době hlavního vydavatele grungeových nahrávek. V květnu 1991 konečně vyšlo debutové album Gish pod labelem VIRGIN (Caroline) bohůžel v tu samou dobu vyšlo další zásadní album Nevermind od Nirvana což snížilo prodej alba Pumpkins. Na albu kromě je kromě prvních dvou singlů dalších osm skvělých písní (Siva, Window Paine a Daydream - jediná píseň v které D'Arcy zpívá solový vokál). Toto album bylo asi jediné na kterém byli Pumpkins v naprosté souhře a bez rozepří, je zcela rockové bez elektroniky a rozmáchlého aranžmá použitého na pozdějších albech. Nasledovalo světové turné které se protáhlo na 18 měsíců a Pumpkins se vystřídali jako předkapely před Pearl Jam nebo Red Hot Chilli Peppers. Bohůžel se v této době kapela začala nořit do problémů - Jimmy začal brát heroin, James a D'Arcy prošli bolestným rozchodem a Billy začal být čím dál víc arogantní.
První úspěchy: 1993-1994
K definitivnímu průlomu došlo až s vydáním alba Siamese Dream, i když už v té době byla kapela na pokraji rozpadu (podle některých zdrojů veškeré kytarové a basové linky nahrál sám Corgan). Na album se s přispěním producenta Butche Viga dostávají různé příkrasy jako smyčce a zvony což dělá z alba více mainstreamovou záležitost. Singlový hit Cherub Rock je ještě typicky tvrdý, ale další hitové skladby jako Today nebo Disarm jsou už na pomezí s popem. Kapela se jakžtakž usmířila a vydala se na velké turné na slavném putovním festivalu Lullapalooza dokonce nahradili kapelu Nirvana. Aby kapela uspokojila rozrůstající se masu fanoušků vydali roku 1994 kolekci B-stran Pisces Iscariot. Které opět sklidilo úspěch. Už v této době Corgan připravoval další velkolepé koncepční album které by spojilo elektrické, akustické i orchestrální písně se spoustou jiných stylů.
Melancholie a smutek: 1995-1997
Nahrávání Mellon Collie and the Infinite Sadness probýhalo v klidu a pohodě s novým producentem Floodem, který vytvořil ještě vznešenější aranžmá než bylo na předchozím albu. Na tomto témeř sto minutovém albu se vystřídá mnoho stylů počínaje art-rockem přes metal po typické popové písně. Hlavní nedostatek tohoto alba je právě jeho vyhraněnost od popěvků až k naprosto tvrdým kouskům. Album je koncepčně propojeno motivem denního cyklu a beznadějí. Album sklidilo obrovský úspěch po celém světě (prodalo se ho přes 16 mil.) a na turné si kapela najala pomocného klávesistu Jonathana Malvoina (ten bohůžel turné nepřežil). V červenci 1996 se smrtelně předávkoval heroinem a ani zdrogovaný Chemberlin ho nezachránil. Kapela se ho rozhodla vyhodit a nahradila ho Mattem Walkerem. Poté co se téhož roku Billy rozvedl rozhodl se že už nevytvoří další rockové album.
Od Adore po rozchod: 1998-2001
Prvnímy krůčky k elektronické hudbě se projevily v písňi k filmu Batman a Robin (The End is the Beginning is the End). Nahrávání alba Adore bylo zdlouhavé protože protože si Pumpkins nevědeli rady bez Chemberlina a s automatickými bicími. Většina písní na albu je pomalejší a klidnější a hlavně působí velice uměle, nelepší se jeví skladby podle starého stylu jako Perfect či Annie-Dog. I když se album u kritiků setkalo s velkým ohlasem u fanoušků to byl propadák. Proto se Corgan rohodl opět vráti k syrové a tvrdé muzice, proto vzal na milost i Chamberlina a začal pracovat na nových písních. Během nahrávání alba Machina/The Machines of God se s kapelou rozloučila D'Arcy a Billy jí nahradil Melissou auf der Maur (ex-HOLE), ale basové party už byly hotové takže se objevila až na koncertech a fotografijích. MACHINA znamenala pro kapelu návrat k tvrdým pasážím z Mellon Collie, ale i k některým postupům z Adore. První singl a největší hit byla emocemi nabitá píseň Everlasting Gaze. Po turné se ovšem Corgan rozhodl kapelu rozpustit (oficialně pro něj není v moderní době plné popu místo, neoficiálně pro slabou prodejnost posledních dvou alb). Nasledovalo poslední rozlučkové turné zakončené na místě jejich počátku v klubu Cabaret Metro. Rokem 2000 byla tako skvělá kapela rozpuštěna. Byli ještě po internetu vydal nepoužitý materiál z MACHINY pod názvem Machina II/The Friends & Enemies of Modern Music.A roku 2001 bylo vydáno greatest hits album Rotten Apples a v limitováné edici i B-strany a rarity Judas O.
Reunion: 2005-současnost
Po tom co Billy založil novou kapelu Zwan a vydal s ní jediné album a po své solové desce Corgan prohlásil v Chicago Tribune, že se rozhodl dát Smashing Pumpkins znovu do hromady. Ovšem jediný z bývalých členů kapely se k němu přidal Chamberlin a tak se bily spojil s novými členy - Jeff Schroeder a Ginger Reyes. Společně začali nahrávat nové album pojmenované Zeitgeist, které by mělo vyjít 10. července 2007. Ale už 21. května kapela vydala nový singl Tarantula který značí že se kapela vrací na své úplné začátky svou syrovostí a rockovým stylem.
Počátky: 1988-1990
První domácí nahrávky byly vytvořeny v červnu 1988 na kterých ještě hraje Billy na basu a zpívá a James Iha na kytaru jako doprovod používají automacké bicí. Téhož roku se Billy seznámil s D'arcy Wretzky která hrála na housle a hoboj, ale chtěla začít hrát na basu. Naučila se to velmi rychle a tak mohli společně vystoupit 10. září 1988 v klubu Avalon. Bylo jim slíbeno, že mohou hrát další koncerty pokud vymění automatického bubeníka za živého. Tak se rozhodl Billy nějákého vyhledat a seznámil se s Jimmy Chamberlin, který té doby hrával v jazzových kapelách, ale rychle si zvykl na metalový zvuk tehdejších Pumpkins (který časem začal sám utvářet svými rytmickými modely a sóly). Jejich první společný koncert se jmenoval "Light Into Dark" (Ze světla do tmy) a odehrál se ve slavném chicagském klubu Cabaret Metro. S té doby pochází i jejich první demo nahrávky Sun a My Dahlia.
První album: 1991-1992
Jejich první singl I Am One vyšel v květnu 1990, a hned sklidil úspěch svým metalovo/grungeovým stylem (v té době velice populárním). Následoval další singl Tristessa (na přebalu je logo seattleského vydavatelství SUB POP v té době hlavního vydavatele grungeových nahrávek. V květnu 1991 konečně vyšlo debutové album Gish pod labelem VIRGIN (Caroline) bohůžel v tu samou dobu vyšlo další zásadní album Nevermind od Nirvana což snížilo prodej alba Pumpkins. Na albu kromě je kromě prvních dvou singlů dalších osm skvělých písní (Siva, Window Paine a Daydream - jediná píseň v které D'Arcy zpívá solový vokál). Toto album bylo asi jediné na kterém byli Pumpkins v naprosté souhře a bez rozepří, je zcela rockové bez elektroniky a rozmáchlého aranžmá použitého na pozdějších albech. Nasledovalo světové turné které se protáhlo na 18 měsíců a Pumpkins se vystřídali jako předkapely před Pearl Jam nebo Red Hot Chilli Peppers. Bohůžel se v této době kapela začala nořit do problémů - Jimmy začal brát heroin, James a D'Arcy prošli bolestným rozchodem a Billy začal být čím dál víc arogantní.
První úspěchy: 1993-1994
K definitivnímu průlomu došlo až s vydáním alba Siamese Dream, i když už v té době byla kapela na pokraji rozpadu (podle některých zdrojů veškeré kytarové a basové linky nahrál sám Corgan). Na album se s přispěním producenta Butche Viga dostávají různé příkrasy jako smyčce a zvony což dělá z alba více mainstreamovou záležitost. Singlový hit Cherub Rock je ještě typicky tvrdý, ale další hitové skladby jako Today nebo Disarm jsou už na pomezí s popem. Kapela se jakžtakž usmířila a vydala se na velké turné na slavném putovním festivalu Lullapalooza dokonce nahradili kapelu Nirvana. Aby kapela uspokojila rozrůstající se masu fanoušků vydali roku 1994 kolekci B-stran Pisces Iscariot. Které opět sklidilo úspěch. Už v této době Corgan připravoval další velkolepé koncepční album které by spojilo elektrické, akustické i orchestrální písně se spoustou jiných stylů.
Melancholie a smutek: 1995-1997
Nahrávání Mellon Collie and the Infinite Sadness probýhalo v klidu a pohodě s novým producentem Floodem, který vytvořil ještě vznešenější aranžmá než bylo na předchozím albu. Na tomto témeř sto minutovém albu se vystřídá mnoho stylů počínaje art-rockem přes metal po typické popové písně. Hlavní nedostatek tohoto alba je právě jeho vyhraněnost od popěvků až k naprosto tvrdým kouskům. Album je koncepčně propojeno motivem denního cyklu a beznadějí. Album sklidilo obrovský úspěch po celém světě (prodalo se ho přes 16 mil.) a na turné si kapela najala pomocného klávesistu Jonathana Malvoina (ten bohůžel turné nepřežil). V červenci 1996 se smrtelně předávkoval heroinem a ani zdrogovaný Chemberlin ho nezachránil. Kapela se ho rozhodla vyhodit a nahradila ho Mattem Walkerem. Poté co se téhož roku Billy rozvedl rozhodl se že už nevytvoří další rockové album.
Od Adore po rozchod: 1998-2001
Prvnímy krůčky k elektronické hudbě se projevily v písňi k filmu Batman a Robin (The End is the Beginning is the End). Nahrávání alba Adore bylo zdlouhavé protože protože si Pumpkins nevědeli rady bez Chemberlina a s automatickými bicími. Většina písní na albu je pomalejší a klidnější a hlavně působí velice uměle, nelepší se jeví skladby podle starého stylu jako Perfect či Annie-Dog. I když se album u kritiků setkalo s velkým ohlasem u fanoušků to byl propadák. Proto se Corgan rohodl opět vráti k syrové a tvrdé muzice, proto vzal na milost i Chamberlina a začal pracovat na nových písních. Během nahrávání alba Machina/The Machines of God se s kapelou rozloučila D'Arcy a Billy jí nahradil Melissou auf der Maur (ex-HOLE), ale basové party už byly hotové takže se objevila až na koncertech a fotografijích. MACHINA znamenala pro kapelu návrat k tvrdým pasážím z Mellon Collie, ale i k některým postupům z Adore. První singl a největší hit byla emocemi nabitá píseň Everlasting Gaze. Po turné se ovšem Corgan rozhodl kapelu rozpustit (oficialně pro něj není v moderní době plné popu místo, neoficiálně pro slabou prodejnost posledních dvou alb). Nasledovalo poslední rozlučkové turné zakončené na místě jejich počátku v klubu Cabaret Metro. Rokem 2000 byla tako skvělá kapela rozpuštěna. Byli ještě po internetu vydal nepoužitý materiál z MACHINY pod názvem Machina II/The Friends & Enemies of Modern Music.A roku 2001 bylo vydáno greatest hits album Rotten Apples a v limitováné edici i B-strany a rarity Judas O.
Reunion: 2005-současnost
Po tom co Billy založil novou kapelu Zwan a vydal s ní jediné album a po své solové desce Corgan prohlásil v Chicago Tribune, že se rozhodl dát Smashing Pumpkins znovu do hromady. Ovšem jediný z bývalých členů kapely se k němu přidal Chamberlin a tak se bily spojil s novými členy - Jeff Schroeder a Ginger Reyes. Společně začali nahrávat nové album pojmenované Zeitgeist, které by mělo vyjít 10. července 2007. Ale už 21. května kapela vydala nový singl Tarantula který značí že se kapela vrací na své úplné začátky svou syrovostí a rockovým stylem.