O-skupine
Tool je název americké progressive metalové skupiny, založené v roce 1990 v Los Angeles, Kalifornii. K jejímu založení došlo víceméně náhodně, když se Danny Carey (bubeník) nabídl svému sousedovi zpěváku Maynard James Keenanovi, kytaristovi Adamu Jonesovi a baskytaristovi Paul d'Amourovi jako náhrada za bubeníka, který se nedostavil…
Jeho rozhodnutí se ukázalo být správným poté, co se stali velice úspěšnou skupinou představujicí „tajemno, nejasný hlubinný metal s vytříbenou okázalostí art rocku“ - nejznatelněji na jejich významném třetím albu Ænima (1996). Postupem času získávali uznání a byli velebeni kritikou především za komplexní a stále se vyvíjející zvuk, od jejich prvního „třesky plesky“ heavy metalového alba až po více progresivní skládání písní na albu Lateralus (2001), které „by mohlo být v dalším období progresivním rockem, deseti tunami impozantního záměru“.
Celkový zvuk Tool je popisován jako „skřípající post-Jane's Addiction heavy metal“ nebo také jako „primitivní zvuk, který je výrazný až znepokojivý“ - většina zjednodušujících zařazení skupiny do určité kategorie je bezvýznamná .
Jsou známi nejen svými filosofickými a spirituálními odkazy v textech: evoluce a psychologie Carla Gustava Junga (Forty-Six & 2), náboženství (Opiate) a transcendentno (Lateralus), ale také písněmi obsahující „komplexní změny rytmu, znepokojující hlasy a nápor ve změnách dynamičnosti“, toto vše velice často ústí v nadprůměrně dlouhou skladbu.
Navíc, většina jejich videoklipů byla vytvořena ve stylu stop-motion animace kytaristou Jonesem ve stylu Bratří Quayů — „zvláštní skládance-připomínající krátké čtyřminutové filmy“ — která ještě víc posilují vnímání Tool jako „temné znepokojivé“ skupiny.
Sami Tool řadí mezi skupiny, které je nejvíce ovlivnily, například King Crimson, Led Zeppelin, Pink Floyd, Rush, Meshuggah a počátky skupiny Yes. Na druhé straně i je jejich hudba považována mnohými kritiky a umělci za více než vlivnou.
Historie
Počátky (1990–1995)
Během osmdesátých let se budoucí členové Tool, kytarista/baskytarista Paul d'Amour, bubeník Danny Carey, kytarista Adam Jones a zpěvák Maynard James Keenan shodou okolností ubytovali v Los Angeles — kde d'Amour a Jones chtěli vstoupit do filmového průmyslu, Carey byl již profesionálním bubeníkem ve skupině Carole King, Pigmy Love Circus a Green Jellÿ. Keenan, spolu s d'Amourem a Jonesem založili svoji vlastní skupinu na konci 80.let.
Tool získali okamžitě uznání za jejich první oficiální album, Opiate (1992), pro něž si vypůjčili název ze slavné citace Karla Marxe: „Náboženství - je opium lidstva.“ Toto EP s šesti skladbami obsahující jedny z nejtvrdších písní, jaké kdy Tool nahráli - včetně singlů „Hush“ a „Opiate“ - si rychle získalo pozornost. Videoklip pro píseň „Hush“ byl vytvořen Kenem Andrewsem z kapely Failure. Členové skupiny se v něm objevují nazí a mají zalepenou pusu izolační páskou; chtějí tak symbolicky protestovat proti cenzuře. Ironíí je, že kvůli požadavkům vysílací komise FCC (Federal Communications Commission) požadující cenzuru genitálií členů skupiny, se většinou vysílala pouze ta verze videoklipu, v níž měli členové Tool genitálie přelepeny štítky „Parental guidance“.
Krátce poté vydali Tool své první plnohodnotné album Undertow (1993). Většina písní byla totiž vytvořena již v době, kdy se Opiate objevilo na scéně. Následně Tool vyjeli na turné spolu s Rollins Band, Fishbone a Rage Against the Machine. Navíc byli požádáni o vystoupení na vedlejším jevišti na festivalu v Lollapalooze v roce 1993, kde dosáhli nečekaně velkého úspěchu. To pomohlo posílit popularitu nového alba Undertow, které získalo zlaté ocenění od RIAA (Recording Industry Association of America). Album dále ve Spojených státech v květnu 2001 získalo dvě platinová ocenění.
Nicméně skupina si hned na začátku získala také negativní publicitu. Souviselo s vydáním singlu „Prison Sex“ v roce 1994, respektive především s videoklipem k této písni režírovaným kytaristou Adamem Jonesem. MTV zastavila jeho vysílání po několika odvysíláních, podobně se ohradila americká televizní společnost MuchMusic. Oběma společnostem vadilo symbolické zobrazování choulostivého tématu týrání dětí. K objasnění celého problému došlo, až když Tool na jednání s MuchMusic vysvětlili, že jediným námětem písně je minulost a těžké dětství zpěváka Maynarda. Maynard, autor textů k písním Tool, mluvil už dřívějších rozhovorech docela otevřeně o svých antipatiích ke svému nevlastnímu otci.
K dalšímu incidentu došlo v Garden Pavillionu, také známý pod názvem Scientology Celebrity Centre, v Holywoodu, v květnu 1993.
V září 1995, chvíli poté co začalo náhrávání jejich druhého alba, opustil D'Amour skupinu jako přítel. Již v prosinci byl nahrazen Justin Chancellorem, členem skupiny Peach - anglické skupiny, s kterou Tool dříve vystupovali na evropském turné.
Ænima, právní problémy, A Perfect Circle a Salival (1996–2000)
Poté, co se Justin Chancellor stal právoplatným členem skupiny, Tool dokončili své již rozpracované album Ænima. Album následně vyšlo v říjnu 1996. A znovu se objevily problémy týkající se hraní jejich nového singlu, nyní se jednalo o píseň „Stinkfist“. Americká MTV přejmenovala videoklip na „Track #1“ kvůli pro ni nepřístojnému vedlejšímu významu slova „Stinkfist“ a mnoho radií se snažilo píseň zkrátit nebo změnit její text.
Nicméně díky ohromujícímu množství stěžujících si fanoušků se nakonec hrála jenom nezkrácená verze. Také Matt Pinfield, hostitel v pořadu 120 Minutes na MTV, vyjádřil svůj nesouhlas, když při uvádění videoklipu mával rukou před svým obličejem a vysvětloval důvod, proč byl pozměněn název. Ænima bylo poslední studiové album Tool po dobu pěti let.
Jeho rozhodnutí se ukázalo být správným poté, co se stali velice úspěšnou skupinou představujicí „tajemno, nejasný hlubinný metal s vytříbenou okázalostí art rocku“ - nejznatelněji na jejich významném třetím albu Ænima (1996). Postupem času získávali uznání a byli velebeni kritikou především za komplexní a stále se vyvíjející zvuk, od jejich prvního „třesky plesky“ heavy metalového alba až po více progresivní skládání písní na albu Lateralus (2001), které „by mohlo být v dalším období progresivním rockem, deseti tunami impozantního záměru“.
Celkový zvuk Tool je popisován jako „skřípající post-Jane's Addiction heavy metal“ nebo také jako „primitivní zvuk, který je výrazný až znepokojivý“ - většina zjednodušujících zařazení skupiny do určité kategorie je bezvýznamná .
Jsou známi nejen svými filosofickými a spirituálními odkazy v textech: evoluce a psychologie Carla Gustava Junga (Forty-Six & 2), náboženství (Opiate) a transcendentno (Lateralus), ale také písněmi obsahující „komplexní změny rytmu, znepokojující hlasy a nápor ve změnách dynamičnosti“, toto vše velice často ústí v nadprůměrně dlouhou skladbu.
Navíc, většina jejich videoklipů byla vytvořena ve stylu stop-motion animace kytaristou Jonesem ve stylu Bratří Quayů — „zvláštní skládance-připomínající krátké čtyřminutové filmy“ — která ještě víc posilují vnímání Tool jako „temné znepokojivé“ skupiny.
Sami Tool řadí mezi skupiny, které je nejvíce ovlivnily, například King Crimson, Led Zeppelin, Pink Floyd, Rush, Meshuggah a počátky skupiny Yes. Na druhé straně i je jejich hudba považována mnohými kritiky a umělci za více než vlivnou.
Historie
Počátky (1990–1995)
Během osmdesátých let se budoucí členové Tool, kytarista/baskytarista Paul d'Amour, bubeník Danny Carey, kytarista Adam Jones a zpěvák Maynard James Keenan shodou okolností ubytovali v Los Angeles — kde d'Amour a Jones chtěli vstoupit do filmového průmyslu, Carey byl již profesionálním bubeníkem ve skupině Carole King, Pigmy Love Circus a Green Jellÿ. Keenan, spolu s d'Amourem a Jonesem založili svoji vlastní skupinu na konci 80.let.
Tool získali okamžitě uznání za jejich první oficiální album, Opiate (1992), pro něž si vypůjčili název ze slavné citace Karla Marxe: „Náboženství - je opium lidstva.“ Toto EP s šesti skladbami obsahující jedny z nejtvrdších písní, jaké kdy Tool nahráli - včetně singlů „Hush“ a „Opiate“ - si rychle získalo pozornost. Videoklip pro píseň „Hush“ byl vytvořen Kenem Andrewsem z kapely Failure. Členové skupiny se v něm objevují nazí a mají zalepenou pusu izolační páskou; chtějí tak symbolicky protestovat proti cenzuře. Ironíí je, že kvůli požadavkům vysílací komise FCC (Federal Communications Commission) požadující cenzuru genitálií členů skupiny, se většinou vysílala pouze ta verze videoklipu, v níž měli členové Tool genitálie přelepeny štítky „Parental guidance“.
Krátce poté vydali Tool své první plnohodnotné album Undertow (1993). Většina písní byla totiž vytvořena již v době, kdy se Opiate objevilo na scéně. Následně Tool vyjeli na turné spolu s Rollins Band, Fishbone a Rage Against the Machine. Navíc byli požádáni o vystoupení na vedlejším jevišti na festivalu v Lollapalooze v roce 1993, kde dosáhli nečekaně velkého úspěchu. To pomohlo posílit popularitu nového alba Undertow, které získalo zlaté ocenění od RIAA (Recording Industry Association of America). Album dále ve Spojených státech v květnu 2001 získalo dvě platinová ocenění.
Nicméně skupina si hned na začátku získala také negativní publicitu. Souviselo s vydáním singlu „Prison Sex“ v roce 1994, respektive především s videoklipem k této písni režírovaným kytaristou Adamem Jonesem. MTV zastavila jeho vysílání po několika odvysíláních, podobně se ohradila americká televizní společnost MuchMusic. Oběma společnostem vadilo symbolické zobrazování choulostivého tématu týrání dětí. K objasnění celého problému došlo, až když Tool na jednání s MuchMusic vysvětlili, že jediným námětem písně je minulost a těžké dětství zpěváka Maynarda. Maynard, autor textů k písním Tool, mluvil už dřívějších rozhovorech docela otevřeně o svých antipatiích ke svému nevlastnímu otci.
K dalšímu incidentu došlo v Garden Pavillionu, také známý pod názvem Scientology Celebrity Centre, v Holywoodu, v květnu 1993.
V září 1995, chvíli poté co začalo náhrávání jejich druhého alba, opustil D'Amour skupinu jako přítel. Již v prosinci byl nahrazen Justin Chancellorem, členem skupiny Peach - anglické skupiny, s kterou Tool dříve vystupovali na evropském turné.
Ænima, právní problémy, A Perfect Circle a Salival (1996–2000)
Poté, co se Justin Chancellor stal právoplatným členem skupiny, Tool dokončili své již rozpracované album Ænima. Album následně vyšlo v říjnu 1996. A znovu se objevily problémy týkající se hraní jejich nového singlu, nyní se jednalo o píseň „Stinkfist“. Americká MTV přejmenovala videoklip na „Track #1“ kvůli pro ni nepřístojnému vedlejšímu významu slova „Stinkfist“ a mnoho radií se snažilo píseň zkrátit nebo změnit její text.
Nicméně díky ohromujícímu množství stěžujících si fanoušků se nakonec hrála jenom nezkrácená verze. Také Matt Pinfield, hostitel v pořadu 120 Minutes na MTV, vyjádřil svůj nesouhlas, když při uvádění videoklipu mával rukou před svým obličejem a vysvětloval důvod, proč byl pozměněn název. Ænima bylo poslední studiové album Tool po dobu pěti let.