Tool je název americké progressive metalové skupiny, založené v roce 1990 v Los Angeles, Kalifornii. K jejímu založení došlo víceméně náhodně, když se Danny Carey (bubeník) nabídl svému sousedovi zpěváku Maynard James Keenanovi, kytaristovi Adamu...

O-skupine

Tool je název americké progressive metalové skupiny, založené v roce 1990 v Los Angeles, Kalifornii. K jejímu založení došlo víceméně náhodně, když se Danny Carey (bubeník) nabídl svému sousedovi zpěváku Maynard James Keenanovi, kytaristovi Adamu Jonesovi a baskytaristovi Paul d'Amourovi jako náhrada za bubeníka, který se nedostavil…

Jeho rozhodnutí se ukázalo být správným poté, co se stali velice úspěšnou skupinou představujicí „tajemno, nejasný hlubinný metal s vytříbenou okázalostí art rocku“ - nejznatelněji na jejich významném třetím albu Ænima (1996). Postupem času získávali uznání a byli velebeni kritikou především za komplexní a stále se vyvíjející zvuk, od jejich prvního „třesky plesky“ heavy metalového alba až po více progresivní skládání písní na albu Lateralus (2001), které „by mohlo být v dalším období progresivním rockem, deseti tunami impozantního záměru“.

Celkový zvuk Tool je popisován jako „skřípající post-Jane's Addiction heavy metal“ nebo také jako „primitivní zvuk, který je výrazný až znepokojivý“ - většina zjednodušujících zařazení skupiny do určité kategorie je bezvýznamná .

Jsou známi nejen svými filosofickými a spirituálními odkazy v textech: evoluce a psychologie Carla Gustava Junga (Forty-Six & 2), náboženství (Opiate) a transcendentno (Lateralus), ale také písněmi obsahující „komplexní změny rytmu, znepokojující hlasy a nápor ve změnách dynamičnosti“, toto vše velice často ústí v nadprůměrně dlouhou skladbu.

Navíc, většina jejich videoklipů byla vytvořena ve stylu stop-motion animace kytaristou Jonesem ve stylu Bratří Quayů — „zvláštní skládance-připomínající krátké čtyřminutové filmy“ — která ještě víc posilují vnímání Tool jako „temné znepokojivé“ skupiny.

Sami Tool řadí mezi skupiny, které je nejvíce ovlivnily, například King Crimson, Led Zeppelin, Pink Floyd, Rush, Meshuggah a počátky skupiny Yes. Na druhé straně i je jejich hudba považována mnohými kritiky a umělci za více než vlivnou.

Historie

Počátky (1990–1995)
Během osmdesátých let se budoucí členové Tool, kytarista/baskytarista Paul d'Amour, bubeník Danny Carey, kytarista Adam Jones a zpěvák Maynard James Keenan shodou okolností ubytovali v Los Angeles — kde d'Amour a Jones chtěli vstoupit do filmového průmyslu, Carey byl již profesionálním bubeníkem ve skupině Carole King, Pigmy Love Circus a Green Jellÿ. Keenan, spolu s d'Amourem a Jonesem založili svoji vlastní skupinu na konci 80.let.

Tool získali okamžitě uznání za jejich první oficiální album, Opiate (1992), pro něž si vypůjčili název ze slavné citace Karla Marxe: „Náboženství - je opium lidstva.“ Toto EP s šesti skladbami obsahující jedny z nejtvrdších písní, jaké kdy Tool nahráli - včetně singlů „Hush“ a „Opiate“ - si rychle získalo pozornost. Videoklip pro píseň „Hush“ byl vytvořen Kenem Andrewsem z kapely Failure. Členové skupiny se v něm objevují nazí a mají zalepenou pusu izolační páskou; chtějí tak symbolicky protestovat proti cenzuře. Ironíí je, že kvůli požadavkům vysílací komise FCC (Federal Communications Commission) požadující cenzuru genitálií členů skupiny, se většinou vysílala pouze ta verze videoklipu, v níž měli členové Tool genitálie přelepeny štítky „Parental guidance“.

Krátce poté vydali Tool své první plnohodnotné album Undertow (1993). Většina písní byla totiž vytvořena již v době, kdy se Opiate objevilo na scéně. Následně Tool vyjeli na turné spolu s Rollins Band, Fishbone a Rage Against the Machine. Navíc byli požádáni o vystoupení na vedlejším jevišti na festivalu v Lollapalooze v roce 1993, kde dosáhli nečekaně velkého úspěchu. To pomohlo posílit popularitu nového alba Undertow, které získalo zlaté ocenění od RIAA (Recording Industry Association of America). Album dále ve Spojených státech v květnu 2001 získalo dvě platinová ocenění.

Nicméně skupina si hned na začátku získala také negativní publicitu. Souviselo s vydáním singlu „Prison Sex“ v roce 1994, respektive především s videoklipem k této písni režírovaným kytaristou Adamem Jonesem. MTV zastavila jeho vysílání po několika odvysíláních, podobně se ohradila americká televizní společnost MuchMusic. Oběma společnostem vadilo symbolické zobrazování choulostivého tématu týrání dětí. K objasnění celého problému došlo, až když Tool na jednání s MuchMusic vysvětlili, že jediným námětem písně je minulost a těžké dětství zpěváka Maynarda. Maynard, autor textů k písním Tool, mluvil už dřívějších rozhovorech docela otevřeně o svých antipatiích ke svému nevlastnímu otci.

K dalšímu incidentu došlo v Garden Pavillionu, také známý pod názvem Scientology Celebrity Centre, v Holywoodu, v květnu 1993.

V září 1995, chvíli poté co začalo náhrávání jejich druhého alba, opustil D'Amour skupinu jako přítel. Již v prosinci byl nahrazen Justin Chancellorem, členem skupiny Peach - anglické skupiny, s kterou Tool dříve vystupovali na evropském turné.

Ænima, právní problémy, A Perfect Circle a Salival (1996–2000)

Poté, co se Justin Chancellor stal právoplatným členem skupiny, Tool dokončili své již rozpracované album Ænima. Album následně vyšlo v říjnu 1996. A znovu se objevily problémy týkající se hraní jejich nového singlu, nyní se jednalo o píseň „Stinkfist“. Americká MTV přejmenovala videoklip na „Track #1“ kvůli pro ni nepřístojnému vedlejšímu významu slova „Stinkfist“ a mnoho radií se snažilo píseň zkrátit nebo změnit její text.

Nicméně díky ohromujícímu množství stěžujících si fanoušků se nakonec hrála jenom nezkrácená verze. Také Matt Pinfield, hostitel v pořadu 120 Minutes na MTV, vyjádřil svůj nesouhlas, když při uvádění videoklipu mával rukou před svým obličejem a vysvětloval důvod, proč byl pozměněn název. Ænima bylo poslední studiové album Tool po dobu pěti let.